Prawdopodobieństwo, że po zapytaniu wszystkich właścicieli e-commerce w Polsce, czy koszt wdrożenia platformy był dla nich zaskakujący, uzyskamy (łagodnie mówiąc) twierdzącą odpowiedź, jest bardzo duże. Jak to bywa w problematycznych kwestiach, czasami lepiej je przemilczeć, żeby nie stały się jeszcze bardziej problematyczne. Problem w tej sytuacji najczęściej rodzi się głównie z powodu, że nie wygląda to tak prosto, jak się wydaje na pierwszy rzut oka. Wyjaśnijmy, jakie są tego główne przyczyny.

Jak kontrolować koszty wdrożenia e-commerce?

Gdzie zaczynają się pierwsze schody?

Pierwszy błąd, który niestety jest dość powszechny, to mylne stawianie znaku równości między wdrożeniem sklepu internetowego a wdrożeniem e-commerce. Im wcześniej pozbędziemy się tego przekonania, tym lepiej dla nas i naszego budżetu. Wdrażając e-commerce (lub sklep) musimy na samym początku zrozumieć te dwie rzeczy i je rozróżnić. Na pewno wprowadza nas w błąd często używany skrót myślowy (który jest naprawdę popularny). W rzeczywistości są to dwa różne produkty, mimo że „leżą” blisko siebie na „półce sklepowej”. Firmy podejmujące się rozpoczęcia sprzedaży w Internecie przede wszystkim powinny wiedzieć, że sama kwestia wyboru odpowiedniej platformy sprzedażowej, wdrożenie jej i rozpoczęcie sprzedaży internetowej to tylko początek długiej przygody. Cały czas towarzyszy nam kwestia finansów, o której nie możemy zapomnieć na żadnym etapie naszego projektu.

Uruchomienie sprzedaży elektronicznej, zresztą jak i każdej innej, powinno być inwestycją, która się zwróci. Nie stanie się tak bez odpowiedniej strategii oraz ruchu z płatnych kampanii reklamowych czy długofalowych działań marketingowych, które sprowadzą nowych użytkowników. Nie można również zapomnieć o stałym rozwoju sklepu i bieżącemu odpowiadaniu na nowe potrzeby odbiorców. Techniczne utrzymanie i opiekowanie się sklepem również jest naszym must have.

Łatwo da się zauważyć, że każde z tych działań wymaga zainwestowania środków finansowych. Wniosek pojawia się jeden: jeśli firma zakłada budżet na projekt i bierze pod uwagę samo wdrożenie platformy, zabraknie jej funduszy na to, żeby rozwinąć sprzedaż do poziomu, który pozwoli obserwować tylko rosnące słupki.

Z jakimi kosztami trzeba się liczyć?

Każdy, kto miał już okazję brać udział we wdrożeniu większego projektu w swojej firmie, doskonale wie, że faktyczne koszty można oszacować dopiero w końcowych fazach realizacji. Im bliżej startu drogi jesteśmy, tym określenie zamkniętej kwoty jest dalej. Wiąże się to z indywidualizmem każdego projektu, mimo iż agencja ma doświadczenie w realizacji projektów e-commerce, nigdy dwa razy nie trafi się taki sam projekt. Różni się grupa docelowa, oferta produktowa, środowisko informatyczne firmy, szata graficzna, funkcjonalności i tak dalej. Dlaczego więc agencje tak głośno zabiegają o przygotowanie briefu? Bo to już coś. Na podstawie swojego doświadczenia i spisaniu zarysu wdrożenia, będą w stanie określić, że to projekt z kategorii „pół miliona i więcej”. Czy na jego podstawie padnie konkretna kwota? Zdecydowanie nie.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 37/2021

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.