Potrzeba informacji o charakterze analitycznym i prognozującym, które mogą stać się podstawą oceny stanu przedsiębiorstwa we wszystkich aspektach jego działalności, jest niezaprzeczalna. Są one niezbędne do podejmowania decyzji o charakterze strategicznym dla przedsiębiorstwa oraz przy stałej kontroli realizacji wcześniej podjętych decyzji. Dlatego też zarząd każdego przedsiębiorstwa będzie starał się zdobyć narzędzie informatyczne, które pomoże zdefiniować tego typu dane w każdej chwili. Nie ulega wątpliwości, że ważnym elementem są tu zasoby ludzkie – analitycy finansowi, którzy potrafią odpowiednio przygotować informacje, tak aby zarząd mógł podejmować na ich podstawie właściwe decyzje.

Często w trakcie spotkań z klientami padają pytania, czy wdrożenie zaawansowanego rozwiązania klasy Business Intelligence jest konieczne w kontekście potrzeb zarządczych managementu firmy. Nie ma jednej słusznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ różne są potrzeby informacyjne tych przedsiębiorstw. Znaczna liczba takich właśnie „sytuacji problemowych” pozwala jednak szukać pewnych prawidłowości w podejmowaniu wyborów między wdrożeniem oprogramowania BI a szukaniem innych rozwiązań.

Poniższe rozważania nie mają na celu sformułowania jednoznacznej tezy, że w przedsiębiorstwach można się obejść bez zaawansowanego systemu BI lub też eksploatując system ERP, bo do informatycznego szczęścia potrzebny jest jeszcze bezwzględnie system BI. Chcemy jedynie zwrócić uwagę na kilka istotnych czynników, które trzeba wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o uruchomieniu systemów informatycznych wspomagających przetwarzanie informacji w przedsiębiorstwie.

Jaki rodzaj informacji controllingowych i BI jest potrzebny w przedsiębiorstwie i skąd je czerpać?

Wszystkie przedsiębiorstwa potrzebują informacji zarządczych oraz controllingowych, jednak dla każdego z nich wymagany będzie inny ich zakres i rodzaj. Można powiedzieć więcej – dla każdego przedsiębiorstwa dobór tych informacji powinien być ściśle powiązany z jego strategią działania i określonymi celami do osiągnięcia.

Z dużym prawdopodobieństwem można powiedzieć, że zakres i rodzaj informacji zarządczych zależą przede wszystkim od takich czynników jak:

  • wielkość przedsiębiorstwa,
  • stopień skomplikowania organizacyjnego,
  • branża przedsiębiorstwa,
  • rynek odbiorców i dostawców, na jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.