W dobie poszukiwań możliwości redukcji kosztów, wiele firm decyduje się na centralizowanie wybranych nieprodukcyjnych obszarów działalności, takich jak: księgowość, zakupy, obsługa/wsparcie klienta, logistyka, IT czy zarządzanie kapitałem ludzkim. Wiąże się to z przekonaniem, że w celu zapewnienia sobie przewagi konkurencyjnej i możliwości dalszego rozwoju na wciąż zmieniającym się rynku, przedsiębiorstwo musi koncentrować się na aktywnościach stricte biznesowych, czyli produkcji i sprzedaży.

Dlaczego warto utworzyć SSC i jak określić cele reorganizacji?

Czynniki ekonomiczne, choć ważne, nie są jednak jedynymi, które brane są pod uwagę przy podejmowaniu decyzji. Z doświadczeń rynkowych wynika, iż wiele firm powoływało się na chęć zwiększenia poziomu kontroli, podniesienia efektywności i jakości procesów realizowanych przez funkcje wsparcia, a poprzez wystandaryzowanie procesów zapewnienie przejrzystości danych i ich porównywalności dla różnych oddziałów. Część podmiotów oczekiwała również możliwości osiągnięcia synergii i szybkiej integracji w ramach planowanych fuzji i przejęć.

Pierwszą kwestią, przed którą staje firma decydująca się na konsolidację procesów, jest wybór rodzaju usług, które pragnie scentralizować.

Zgodnie z raportem Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL), procesami biznesowymi obsługiwanymi w największej liczbie centrów w Polsce są finanse i księgowość oraz usługi IT. Na dalszych miejscach znajdują się działalność badawczo-rozwojowa (firmy biotechnologiczne i z branży IT), procesy związane z obsługą klienta oraz zarządzanie zasobami ludzkimi. Wynika to w głównej mierze z faktu, iż procesy finansowo-księgowe są najłatwiejsze do standaryzacji zarówno z uwagi na perspektywę czasową, jak i nakład pracy. Ponadto, nasze badania benchmarkingowe wskazują, iż procesy takie jak P2P (Procurement to Pay) czy O2C (Order to Cash) w 80–90% mogą być realizowane poza jednostką macierzystą.

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.