Tak jak synonimem butów sportowych jest marka Adidas, tak tez mówiąć "Excel", mamy na myśli arkusz kalkulacyjny. Stał się on nieodzownym narzędziem pracy każdego finansisty. Umiejętność posługiwania się kalkulatorem finanansowym, tak niezbędna wcześniej, jest obecnie swego rodzaju dodatkiem, natomiast wiedza na temat Excela stanowi warunek konieczny jakiegokolwiek działania w sferze finansów przedsiębiorstwa.

Budżety przygotowywane są w formie arkuszy, w arkuszach przygotowywane są sprawozdania finansowe, a kalkulacje efektywności i analizy scenariuszy nie byłyby możliwe bez funkcjonalności Excela.

Pierwsza wersja programu dla Windows zadebiutowała w 1987 r. (źródło: Wikipedia) i od razu stała się przebojem. W swojej podstawowej postaci stanowiła bowiem odpowiednik olbrzymiego arkusza papieru z naniesioną tabelą. Funkcjonalność polegała na możliwości wzajemnego łączenia komórek tabeli dla celów przygotowania kalkulacji. Tak też jest do dzisiaj, z tym że do tych funkcjonalności dołączono szereg usprawnień umożliwiających bardziej efektywną prezentację informacji, współpracę z bazami danych, szereg unikatowych funkcji oraz własne środowisko programistyczne.

Wraz z dynamicznym rozwojem systemów wspomagających zarządzanie przedsiębiorstwem MS Excel torpedowany jest zarzutami o brak efektywności i statyczne podejście do analizy. W większości prezentacji dotyczących systemów Business Intelligence (BI) główny wątek prezentacji dotyczy porównania i dyskwalifikacji Excela na tle rozwiązania BI. W tej walce jednak arkusz kalkulacyjny wydaje się być wysoce odporny i wysoko trzyma gardę. Niektórzy wręcz twierdzą, że wygrywa tę batalię.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.