Fintechy, czyli firmy oferujące usługi finansowe i wykorzystujące przy tym nowoczesne technologie, nie są dużym zagrożeniem dla banków. Nie oznacza to jednak, że banki powinny je ignorować.

Czy fintechy zagrażają bankom?

Jeśli chcemy stworzyć start-up fintechowy, warto rozważyć współpracę z bankami, a nie tworzenie dla nich konkurencji. Powód jest prosty: Polacy mają duże zaufanie do banków, a same banki są w naszym kraju bardzo dobrze rozwinięte pod względem możliwości technologicznych. Mogą więc uchodzić za rywala, którego nie da się pokonać – a wtedy warto się przyłączyć.

Od stycznia 2018 r. zacznie obowiązywać nowa dyrektywa Payment Services Directive 2 (PSD2)1, która umożliwi firmom pozabankowym, czyli przede wszystkim fintechom, m.in. logowanie do kont bankowych klientów – oczywiście za ich zgodą. Wiele banków postrzega tę zmianę jako zagrożenie. Może się bowiem okazać, że znaczna część osób zacznie realizować różnego rodzaju transakcje z udziałem banku tylko w minimalnym stopniu lub wcale. Można nawet zaryzykować stwierdzenie, że w najbliższej przyszłości z pewnością wciąż będziemy potrzebować bankowości, ale niekoniecznie samych banków.

Obecnie przechowujemy pieniądze w wielu miejscach – nie tylko w bankach. Płatności możemy realizować przez serwisy i aplikacje, jak również przeprowadzać operacje wymiany walut, nie wspominając o posługiwaniu się walutami w pełni cyfrowymi. Fintechy „podgryzają” więc biznes bankom i odbierają im klientów – na przykład serwis PayPal przeprowadził już łącznie transakcje na ponad 300 mld dolarów2, które normalnie przechodziłyby przez banki i firmy obsługujące karty płatnicze.

Ze względu na rozwój technologii i cyfrowej gospodarki wspomniana regulacja PSD2 została wręcz wymuszona przez rynek. Postępująca digitalizacja – szczególnie wzrost znaczenia sektora e-commerce i usług online – sprawiła, że trzeba wyraźnie rozszerzyć możliwości finansowe i pozwolić na pewne operacje firmom, które nie są bankami. Inaczej traciliby na tym klienci i gospodarka.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.