Gamifikacja to trend, który już od wielu lat pojawia się w różnych dziedzinach życia i wielu branżach. Zastosowanie mechanizmów znanych z gier jest powszechne w edukacji, nikogo nie dziwi też już obecność grywalizacji w biznesie – szczególnie w obszarze sprzedaży i marketingu. Okazuje się, że również tak specyficzny obszar, jak controlling finansowy, może skorzystać z możliwości, jakie stwarza zanurzenie się w fabułę gry.


na podstawie rozmowy z Szymonem Trzebiatowskim – ekspertem Instytutu Biznesu Rodzinnego

Controlling i gamifikacja - nietypowy kontekst dla znanego trendu

Gamifikacja, grywalizacja, gryfikacja – za tymi trzema używanymi zamiennie terminami kryje się zaplanowane i dopracowane przełożenie mechanizmów, zasad, celów i strategii znanych z gier na grunt, który z rozrywką zupełnie się nie kojarzy.

Jeden z najbardziej uznanych światowych ekspertów w zakresie przewidywania trendów w biznesie, badający także zjawisko gamifikacji biznesowej – Mario Herger – w swoich licznych publikacjach i wystąpieniach dotyczących tego tematu zaznaczał, że pojęcia gamifikacji nie można zamknąć w jednej, konkretnej definicji. Jest to tak naprawdę zespół zjawisk obejmujący wiele technik i metod, które z mechanizmem gier kojarzą się bezpośrednio lub jedynie pośrednio. Mowa tutaj o wszelkiego typu szkoleniach polegających na symulacjach i odgrywaniu ról, o narzędziach budowania zaangażowania klientów czy systemach motywacyjnych pracowników.

Zdaniem eksperta, odnosząc trend gamifikacji do biznesu, ważny jest element celowości zastosowania tego narzędzia. Grywalizacja sama w sobie nie jest złotym środkiem do rozwiązania wszystkich problemów, ale – odpowiednio dostosowane i przygotowane – techniki ze świata gier faktycznie mogą zoptymalizować wiele procesów biznesowych, czy też pomóc rozwiązać realne problemy w firmach.

W czym jeszcze tkwi sekret gamifikacyjnego trendu w biznesie? We wszechstronności i szerokich możliwościach zastosowania tych technik – gamifikacji nie ogranicza ani branża, ani specyfika, ani wielkość firmy. Nie musi ograniczać jej nawet budżet.

Rynek gamifikacji rośnie w siłę

Mordor Intelligence – indyjska firma badawczo-consultingowa o zasięgu ogólnoświatowym, w swoim raporcie dotyczącym globalnego rynku gamifikacji podała, że w 2020 roku został on wyceniony na 10,19 mln USD. Szacunki co do roku 2026 roku mówią natomiast o tym, że rynek grywalizacji osiągnie wartość blisko 40 mln USD. Oczywistym czynnikiem tego wzrostu są dynamiczne zmiany zachodzące w obszarze nowych urządzeń mobilnych i ich powszechnego wykorzystywania – przede wszystkim wzrost liczby smartfonów. Jednak badacze z Mordor Intelligence wskazują także na drugi istotny czynnik rozwoju rynku gamifikacji, a jest nim narastające zaufanie do mechanizmów grywalizacyjnych jako skutecznych i efektywnych metod wspomagających rozwój wielu dziedzin nauki i biznesu.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.