Celem artykułu jest omówienie sposobu budowania budżetu projektu w firmie oraz jego rozliczania metodą Earned Value (realizacji budżetu), która pozwala na kontrolę wykonania projektu pod względem kosztu i czasu realizacji w odniesieniu do założonego planu. Pozwala ona również na prognozowanie dalszych kosztów i terminów zakończenia przy użyciu wskaźników metody EV.

Budżet projektowy

Jako projekt definiujemy przedsięwzięcie określone czasowo, którego celem jest stworzenie unikalnego produktu lub usługi. Musi ono mieć określony początek i koniec, a wytworzone usługa lub produkt muszą być inne niż pozostałe w dotychczasowej ofercie przedsiębiorstwa. W materiale jako przykładu użyto projekt szkolenia z Excela w firmie świadczącej usługi szkoleniowe z dziedziny księgowości i finansów. W ramach projektu powstanie całkowicie nowa usługa szkoleniowa „Excel w finansach i księgowości”. Obejmie on dwa główne zadania:

  • promocja szkolenia,
  • szkolenie „Excel w finansach i księgowości”.

Przedsiębiorstwo świadczące usługi w dziedzinie szkoleń z księgowości i finansów postanowiło rozszerzyć swoją ofertę szkoleń o nowy rodzaj szkolenia z narzędzia Microsoft Excel oraz jego zastosowania w finansach i księgowości. Szkolenie będzie dwudniowe. Ofercie szkolenia mają towarzyszyć poprzedzające działania promocyjne, mające na celu jego reklamę i promocję na rynku. W artykule przedstawiono przygotowanie budżetu na wprowadzenie takiego rodzaju szkolenia do oferty firmy szkoleniowej oraz proces rozliczania metodą Earned Value, która pozwoli również na dalsze prognozowanie w projekcie.

Budżet projektowy

Po przygotowaniu koncepcji projektu należy określić wszystkie koszty poniesione w celu realizacji założonego celu projektowego, czyli przygotowania budżetu projektu. Budżet stanowi plan działania wraz z określeniem środków niezbędnych na jego realizację. Główne funkcje budżetu projektu to:

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling 2040 – perspektywy i wizualizacja przyszłości

Controlling finansowy to jeden z tych działów, po których doskonale widać zmieniające się oczekiwania, wpływ nowoczesnych narzędzi czy AI. Wymagania wobec obecnych kontrolerów mogą mieć niewiele wspólnego z tymi stawianymi kontrolerom w 2040 r. Jakie to będą oczekiwania? Jakie kompetencje będą kluczowe? Co nas czeka? O tym wszystkim przeczytają Państwo w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Rozliczenie wyniku finansowego w przedsiębiorstwie

Wynik finansowy to po prostu rezultat działalności finansowej firmy lub organizacji za cały rok, wyrażony zazwyczaj w postaci zysku albo straty netto. Mówiąc prościej: mówi on o tym, czy firma zarobiła, czy straciła pieniądze w danym roku. Wynik finansowy za dany rok obrotowy może zostać rozliczony dopiero po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za ten rok.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.