Aktualnie niemal każda firma ma wielkie ilości danych gromadzonych i przetwarzanych w systemach IT. Każdego dnia powstają eksabajty danych, których większość jest przetwarzana przez różne programy, agregatory informacji i zaawansowane algorytmy. Nowoczesny biznes w swoim informatycznym wymiarze przenosi się w tzw. chmurę obliczeniową. Coraz częściej sięgają po nią również mały biznes oraz sektor administracji. Jakie możliwości stwarza przedsiębiorstwom wykorzystanie technologii chmury obliczeniowej?

Biznes w chmurze

Cloud computing to stosunkowo nowe zjawisko, aktualnie odmieniane w biznesie przez wszystkie przypadki. Nie bez powodu. Nowy model usług IT daje duże możliwości biznesowe. Model dotyczy procesów przetwarzania danych w infrastrukturze IT, do której dostęp zapewniony jest przez Internet. W ten sposób możliwy jest dostęp do współdzielonej z innymi użytkownikami infrastruktury IT, którą tworzą systemy serwerów, przestrzeń do gromadzenia danych (macierze dyskowe), sieć telekomunikacyjna oraz różnego rodzaju systemy operacyjne i platformy programistyczne.

Chmura obliczeniowa (z ang. cloud computing) to sposób przetwarzania dużych ilości danych i nowy model dystrybucji usług IT.

Istotą chmury obliczeniowej jest dostęp użytkownika do rozbudowanego systemu w bardzo prosty sposób. Aby skorzystać z zasobów chmury obliczeniowej, wystarczy dostęp do sieci. Znamienny jest również fakt, że najczęściej odbiorcy biznesowego nie interesuje w tym kontekście, w jaki sposób chmura jest zbudowana i za jak skomplikowaną strukturą się kryje. Najważniejszy jest dostęp do palety gotowych usług, co nie wymaga od firmy inwestycji w infrastrukturę IT.

Skoro cloud computing można zdefiniować jako model świadczenia usług informatycznych, to inny jest także sposób rozliczania. Odbywa się według ściśle określonych zasad, w których odbiorca płaci tylko za rzeczywiste wykorzystanie zasobów lub – w modelu abonamentowym – za dostęp do usługi, niezależnie od stopnia jej wykorzystania.

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.