Nieustannie zmieniający się krajobraz bezpieczeństwa organizacji wymaga od specjalistów ds. bezpieczeństwa bieżącej analizy zmieniającego się środowiska, warunków ekonomicznych państwa i otoczenia technologicznego, aby być na bieżąco z najlepszymi praktykami.

Audyt bezpieczeństwa (niewyłącznie) informatycznego w organizacji – dobre praktyki

Powiedzmy sobie szczerze, mało osób decyzyjnych w organizacjach lubi audyty. Większość patrzy na nie jak na sytuacje, w których „obcy” ludzie z zewnątrz szukają dziur w systemie, w naszych organizacjach, z którymi jesteśmy mocno związani i zależni. Na audytorów patrzymy jak na tych, którzy za wszelką cenę starają się ujawnić słabe punkty naszego przedsiębiorstwa i wytknąć nam błędy. Czy to jest dobry punkt widzenia? Czy nie jest raczej tak, że właśnie odkrywanie słabości i błędów stanowi o sile i potędze organizacji? Na ciągłych pochwałach, wyróżnieniach i niejednokrotnie fałszywym przeświadczeniu o własnej doskonałości i bezpieczeństwie nie sposób budować solidnych murów twierdzy bezpieczeństwa.

Globalne wydarzenia ostatnich miesięcy wskazują na rosnącą tendencję przenoszenia systemów produkcji i usług, narzędzi, zasobów, aktywów do środowiska wirtualnego. Tendencji tej nie powstrzymamy, podobnie jak trendu delegowania pracy online, która jeszcze niedawno dla wielu przedsiębiorstw była czymś niemal futurystycznym. Nagle okazało się, że wielu przedsiębiorców potrafi mimo wszystko wydzielić obszary w swojej organizacji, które mogą realizować skutecznie zadania w sposób zdalny i nie obniża to wydajności, a nawet ją zwiększa. Nie zmienia to jednak faktu, że mimo coraz głębszej cyfryzacji wiele organizacji będzie wciąż mieć zasoby fizyczne poza tymi cyfrowymi. Wiele organizacji jest niebezpiecznie nieświadomych własnych słabych punktów, co naraża je na szeroki zakres potencjalnych zagrożeń.

Bezpieczeństwo w wielu organizacjach należy analizować pod kątem trzech głównych obszarów: fizycznym, cyfrowym i socjotechnicznym. Przy czym wielu audytorów te dwa ostatnie obszary łączy w jeden. W dalszej części artykułu postaram się wykazać dlaczego osobiście traktuję je oddzielnie.

Rzetelny audyt wymaga, by analizie poddać wszystkie obszary. Wiele z jego elementów to typowa koegzystencja informacyjna i przepływ danych, a analizowanie wyłącznie jednego z obszarów daje niepełne wyniki, a co za tym idzie ubogą analizę, niepełny raport oraz niejednokrotnie błędne wnioski. Jak np. można mówić profesjonalnie o bezpieczeństwie fizycznym organizacji, nie łącząc go jednocześnie z systemem nadzoru wideo, systemem alarmowym czy systemem dostępu?

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

Wzmacnianie efektywności procesów planowania i budżetowania finansowego z perspektywy kontrolera finansowego

„Nie mam czasu się tym teraz zająć – planowanie jest w tej chwili priorytetem”. Iluż z nas – finansistów, kontrolerów, planistów czy analityków finansowych wypowiedziało te słowa w ostatnim czasie?

Czytaj więcej

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Rola controllingu w procesie sprzedaży

Pomimo tego, że controlling w ujęciu klasycznym kojarzony jest głównie z obszarem finansów, ma tak naprawdę dużo szersze możliwości zastosowania. Elementy controllingu można skutecznie zaimplementować w wielu innych strefach działalności. Przykładem takiego zastosowania może być sprzedaż. Bardzo często elementy controllingu pojawiają się w procesie sprzedaży w firmie, choć nie mamy świadomości, że jest to właśnie controlling. Dzięki jego zastosowaniu można podnieść efektywnie zarządzanie tym procesem i wesprzeć osiąganie celów przedsiębiorstwa. Jakie narzędzia controllingu mogą być skuteczne w sprzedaży? Które z nich pomogą wzmocnić zarządzanie w tym zakresie? Po odpowiedzi na te pytania zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.