Jest rzeczą naturalną, że po zamknięciu działalności przedsiębiorcy mogą pozostać składniki majątku, które były wykorzystywane w prowadzonej działalności gospodarczej. W takiej sytuacji rozsądnie jest sprzedać niniejsze składniki majątku. Należy jednak pamiętać o konieczności uregulowania kwestii podatkowych po takiej sprzedaży. Jak wówczas wyglądają kwestie podatkowe? Przyjrzyjmy się na przykładzie osoby działającej jako ryczałtowiec.

Rozliczanie ze sprzedaży majątku po zamknięciu firmy na przykładzie ryczałtowca

Sprzedaż po zamknięciu firmy

Wbrew temu, co się może niektórym osobom wydawać, sprzedaż po zamknięciu firmy przedmiotów związanych ze zlikwidowaną działalnością nie jest sprzedażą o charakterze prywatnym. Aby sprzedaż miała taki charakter, należy spełnić określony warunek zawarty w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku. Zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają m.in. przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym.

Jak widać, musimy zajrzeć także w przepisy ustawy PIT. W art. 14 ust. 2 pkt 17 ustawy PIT podano, że za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się przychody z odpłatnego zbycia składników majątku pozostałych na dzień likwidacji działalności gospodarczej prowadzonych samodzielnie. Z kolei art. 14 ust. 3 pkt 12 ustawy PIT wskazuje, że nie jest przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej odpłatne zbycie składników majątku pozostałych na dzień likwidacji prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej, jeżeli od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej, do dnia ich odpłatnego zbycia upłynęło sześć lat i odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Ze wskazanych przepisów można wyciągnąć kilka istotnych wniosków. Po pierwsze, jeżeli po zlikwidowaniu działalności nadal pozostaną nam na stanie składniki majątku wykorzystywane w trakcie działalności, to ich odpłatna sprzedaż będzie nadal generowała przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli odpłatne zbycie będzie miało miejsce w ciągu sześciu lat, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła likwidacja. Co więcej, reguła ta ma zastosowanie zarówno do podatników prowadzących działalność na zasadach ogólnych, jak i do takich, którzy zdecydowali się rozliczać podatek w formie ryczałtowej.

Pozostałe 66% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 05/2024

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zastrzeżenie numeru PESEL – czy warto?

Zastrzeżenie numeru PESEL – czy warto?

„Ostateczne wezwanie do zapłaty” – to zobaczyła Ania, kiedy otworzyła list z banku, który przed chwilą odebrała od listonosza. Zauważyła, że na liście wcale nie widnieje logo banku, w którym ma swoje konto. List potraktowała jako pomyłkę i wyrzuciła go.

Czytaj więcej

Sprzedaż na odległość towarów w procedurze importu

Sprzedaż na odległość towarów w procedurze importu

Towary mogą podlegać tzw. sprzedaży na odległość w procedurze importu. Tego typu procedura polega na rozliczaniu podatku VAT należnego z tytułu sprzedaży na odległość towarów importowanych w przesyłkach o wartości rzeczywistej nieprzekraczającej wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 150 euro – państwu członkowskiemu konsumpcji (tj. państwu zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy), za pośrednictwem państwa członkowskiego identyfikacji (tj. państwa, które podatnik niemający siedziby na terytorium Unii Europejskiej wybiera w celu złożenia zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania z procedury importu albo w którym podatnik/pośrednik posiada siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności) (art. 138a pkt 6 w zw. z pkt 2 ustawy o VAT).

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.