Leasing jako forma finansowania inwestycji jest coraz bardziej popularną usługą. Rynek leasingu po załamaniu związanym z kryzysem finansowym, kiedy skurczył się do 23 mld zł, już w pierwszym półroczu 2010 r. osiągnął poziom 23,2 mld zł. 

Naturalnie najpopularniejszym przedmiotem leasingu pozostają środki transportu. Rosnąca powszechność leasingu powoduje, że coraz rzadziej przedsiębiorcy zaglądają do szczegółowych postanowień umowy oraz tzw. Ogólnych Warunków Umowy Leasingu. Zanim taka umowa zostanie podpisana, warto się zastanowić nad możliwymi alternatywami i ich skutkami.

Przede wszystkim należy podjąć decyzję odnośnie rodzaju produktu leasingowego. Do wyboru mamy dwa rodzaje leasingu – operacyjny i finansowy. Generują one bardzo odmienne skutki podatkowe i bilansowe. Leasing finansowy w swojej postaci nie odbiega zasadniczo od kredytu. Podobnie jak w przypadku kredytu – odsetki stanowią koszt uzyskania przychodu, a przedmiot amortyzowany jest przez Korzystającego. W strukturze finansowania wyodrębnione są raty miesięczne składające się z części kapitałowej i odsetkowej – na część odsetkową przypada dodatkowo podatek VAT. Na całość VAT-u wynikającego z zakupu przedmiotu leasingu wystawiana jest nota na początku umowy leasingu, dzięki czemu przedsiębiorca ma możliwość rozliczenia podatku VAT w całości w momencie zawarcia umowy. Niektóre firmy dodatkowo wspierają przedsiębiorców, oferując finansowanie VAT-u w ratach miesięcznych. Motywem do zawarcia umowy leasingu finansowego mogą być relatywnie bardziej atrakcyjne warunki cenowe i elastyczność firm leasingowych w kwestii struktury finansowania.

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Procedury celne przy imporcie towarów

Procedury celne przy imporcie towarów

Import towarów oznacza ich przywóz z terytorium państwa trzeciego (np. z Ukrainy) na terytorium Unii Europejskiej (np. do Polski) (art. 2 pkt 7 ustawy o VAT). Importowane towary podlegają określonym procedurom celnym, obejmującym przewidziane prawem celnym i podatkowym wymogi oraz formalności warunkujące wprowadzenie towarów na obszar celny Wspólnoty.

Czytaj więcej

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Pliki cookies – prawa i obowiązki przedsiębiorcy

Wejście na stronę internetową bez atakujących nas ogromnych banerów, wręcz krzyczących o plikach cookies, jest teraz praktycznie niemożliwe. Ale czy zawsze jest to poprawne? Jak to wygląda ze strony osób, które takie banery umieszczają? Każdy, kto posiada stronę internetową, ma wiele obowiązków, w tym związanych z plikami cookies, jednak nie zawsze wszystkie stosowane rozwiązania są poprawne i potrzebne.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.