Rozliczenie różnic kursowych na rachunku bankowym stanowi bardzo duże wyzwanie, jeżeli firma nie dysponuje dedykowanym oprogramowaniem naliczającym różnice automatycznie. Problem potęgowany jest dodatkowo przez niejednoznaczne przepisy w zakresie wykorzystywanych kursów.

Obecnie w świetle ostatniego wyroku WSA sposób kalkulacji przybliżył się do rzeczywistości, i w świetle bieżącej wykładni nie trzeba wykorzystywać hipotetycznych kwot, które miałyby miejsce, gdyby transakcja wymiany walut została przeprowadzona przez bank, z usług którego Spółka korzysta. Oczywiście jeżeli mówimy o operacjach rachunku walutowego realizowanych w walucie tego rachunku, o żadnych transakcjach wymiany walut nie ma mowy. Wpłata, saldo i wypłata ewidencjonowane są w tej samej walucie.

Naturalnym rozwiązaniem, zgodnym z ustawą o rachunkowości jest przyjecie do rozliczenia kursu średniego NBP. Pozostaje jednak kolejny problem do rozwiązania, a mianowicie sposób naliczania kursu historycznego. W uproszczeniu możemy stwierdzić, że każda wpłata na rachunek buduje nam kurs historyczny, natomiast wypłata ostatecznie rozlicza różnice kursowe. Na prostym przykładzie liczbowym wygląda to następująco:

  • Wpłata 100 EUR na rachunek przy kursie średnim 3,93 buduje nam kurs historyczny.
  • Wypłata 100 EUR przy kursie średnim 4,04 spowoduje konieczność naliczenia różnic kursowych 100 x (3,93 – 4,04) = 11 zł. To tak jakbyśmy wypłacili więcej (404 zł) niż wcześniej nam wpłynęło (393 zł), pomimo tego, że cały czas jest to 100 EUR.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Skonsolidowane sprawozdania finansowe według MSSF

Zakończenie roku obrotowego dla danej jednostki gospodarczej wiąże się z wymogiem sporządzenia sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka jest częścią grupy kapitałowej, to musi wówczas podlegać obowiązkowi konsolidacji sprawozdań finansowych zgodnie z przepisami prawa. Informacje związane z tym zagadnieniem zostały opisane w ustawie o rachunkowości oraz Międzynarodowych Standardach Sprawozdawczości Finansowej 10 – Skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które szczegółowo opisują proces tworzenia skonsolidowanego sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Dział sprzedaży a finanse przedsiębiorstwa – praktyczne aspekty współpracy

Sprzedaż jest jednym z najistotniejszych elementów kształtowania się wyniku finansowego firmy, ponieważ to właśnie wyniki działania sprzedaży mają bezpośredni wpływ zarówno na przychodową, jak i kosztową stronę budżetu przedsiębiorstwa. Plan przychodów ze sprzedaży z kolei determinuje właściwie wszystkie pozostałe – budżet pozostałych wydziałów, inwestycje, strategię i inne plany operacyjne. Sprzedaż jest ściśle powiązana z przyjętym modelem biznesowym, ma wpływ na kształtowanie się wydatków, etatyzacji, jest także jednym z miernikiem wielkości i atrakcyjności z perspektywy inwestorskiej firmy.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.