Wspierany przez Komisję Europejską i EUIPO Ideas Powered for Business SME Fund jest przeznaczony dla małych i średnich przedsiębiorstw, które pragną rozwijać swoje strategie w dziedzinie własności intelektualnej i chronić swoje prawa własności intelektualnej na poziomie krajowym, regionalnym i unijnym. Fundusz umożliwia m.in. ubieganie się o zniżkę w wysokości 50% na opłatę za zgłoszenie unijnego znaku towarowego. Wsparcie z Funduszu może być doskonałą okazją do wzmocnienia przedsiębiorstw, które do tej pory nie chroniły swoich praw własności intelektualnej w ten sposób. Należy pamiętać jednak, że środki z Funduszu nie są nieograniczone, a zgłoszenia o dofinansowanie należy dokonać w jednym z wyznaczonych okien czasowych w 2021 r.

Znak towarowy UE – sposób na lepsze zarządzanie aktywami własności intelektualnej?

Ochrona praw własności intelektualnej

Ochrona praw własności intelektualnej może przynieść przedsiębiorcom wiele korzyści, m.in.:

  • wzmacnia pozycję na rynku i pozwala osiągnąć cenną przewagę konkurencyjną;
  • stanowi zachętę do innowacyjności i kreatywności;
  • minimalizuje ryzyko naruszeń i ułatwia dochodzenie ewentualnych roszczeń od naruszycieli;
  • podnosi prestiż i kształtuje atrakcyjny wizerunek przedsiębiorstwa.

Ponadto prawa własności intelektualnej mogą być licencjonowane lub zbywane, a tym samym stanowić formę zabezpieczenia kredytów lub dodatkowe źródło przychodu. Szczególne korzyści z ochrony praw własności intelektualnej wiążą się z zarejestrowaniem znaku towarowego (dającego ochronę na terytorium Polski) lub znaku towarowego UE (odnoszącego skutki na terytorium Unii Europejskiej).

Unijny znak towarowy

Znak towarowy, zgodnie z prawem polskim, może zostać zdefiniowany jako „każde oznaczenie umożliwiające odróżnienie towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa oraz możliwe do przedstawienia w rejestrze znaków towarowych w sposób pozwalający na ustalenie jednoznacznego i dokładnego przedmiotu udzielonej ochrony” (art. 120 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej). Znak towarowy to zatem takie oznaczenie, które pozwala odróżnić towary lub usługi jednego przedsiębiorcy od drugiego. Takie oznaczenie może mieć postać m.in. wyrazu, rysunku, litery, cyfry, a nawet dźwięku. W praktyce najczęściej przedsiębiorcy, jako swoją nazwę, rejestrują nazwę własnej firmy lub swoje logo. Stosownie do tego najpopularniejsze znaki towarowe to znaki słowne lub słowno-graficzne.

Słowny znak towarowy to wyraz lub fraza – czasem zbieżna z nazwą przedsiębiorstwa. Słowny znak towarowy chroni samo brzmienie słowa (słów) w oderwaniu od szaty graficznej. Akcent położony jest na część fonetyczną oznaczenia. Znak słowno-graficzny oprócz nazwy składa się także z charakterystycznych elementów wizualnych i jest często wykorzystywany do ochrony logo przedsiębiorstwa.

Znak towarowy UE to natomiast znak towarowy zarejestrowany zgodnie z wymogami prawa unijnego (Rozporządzenia w sprawie znaku towarowego Unii Europejskiej 2017/1001). Rejestracja znaku towarowego UE pozwala chronić markę na terenie całej Unii Europejskiej. Od znaku towarowego znak towarowy UE różni się zatem zakresem przyznawanej ochrony. Rejestracji znaku towarowego w Polsce dokonuje się w Urzędzie Patentowym RP w Warszawie, natomiast znak towarowy UE rejestruje się w Urzędzie UE ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Hiszpanii w Alicante. Procedura rejestracji znaku towarowego opisana jest w skrócie w dalszej części tego artykułu.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Źródło: Dotacje i fundusze nr 37/2021

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.