Listy rozwijane są bardzo przydatnym narzędziem w Excelu. Czasami chcemy stworzyć listę rozwijaną na podstawie wpisanych już wartości i chcemy, żeby do listy rozwijanej automatycznie dodawały się kolejne wartości, które wpiszemy. Jak możemy to zrobić? Możemy wykorzystać Power Query i trochę VBA.

Rozrastająca się lista rozwijana w Excelu

Mamy uproszczoną tabelę sprzedażową (Rysunek 1), na podstawie której chcemy wygenerować unikatową listę sprzedawców, która będzie się automatycznie rozrastała, gdy dodamy nowych sprzedawców.

Nasze przekształcenia zaczynamy od załadowania tabeli sprzedażowej do Power Query. Kolejnym krokiem będzie usunięcie wszystkich kolumn, poza kolumną Sprzedawca. W naszym przykładzie są tylko 2 kolumny, ale przy większej ilości danych operacja będzie wyglądać tak samo – klikamy prawym przyciskiem myszy na nagłówek kolumny i z podręcznego menu wybieramy opcję Usuń inne kolumny (Rysunek 2).

Kolejnym krokiem będzie usunięcie wszystkich pustych lub wypełnionych wartościami null wierszy. Wystarczy, że w filtrach wybierzemy opcję Usuń puste (Rysunek 3).

Teraz należy już tylko usunąć duplikaty rozwijając polecenie Usuń wiersze z karty Narzędzia główne i wybierając opcję Usuń duplikaty (Rysunek 4).

 

Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 11-12/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Dynamiczne dane sprzedażowe, czyli o tabelach słów kilka

Dynamiczne dane sprzedażowe, czyli o tabelach słów kilka

Być może pracując z Excelem, zdarza Ci się używać sformułowania: „Mam tabelkę z danymi w Excelu”. Albo być może słyszysz takie sformułowania od innych osób. Czym więc tak naprawdę jest tabela w Excelu? W jakiej sytuacji możemy używać zwrotu: „Mam tabelę z danymi”? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Excel z nową zakładką „Automatyzacja”

Excel z nową zakładką „Automatyzacja”

Jak działa zakładka „Automatyzacja” w Excelu? Jak z jej wykorzystaniem można usprawnić niektóre czynności? Na czym w praktyce polega praca ze skryptami?

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.