Rachunkowość to szczególny system informacyjny, międzynarodowy język biznesu, system pomiaru, wyceny, ewidencji i kontroli. Funkcja użyteczności użytkownika informacji odzwierciedla kombinację jego własnych potrzeb, a asymetria informacji lub jej brak powodują, że jeden interesariusz jest lepiej poinformowany niż drugi, co pozwala mu podejmować trafniejsze decyzje1.

Informacyjna funkcja rachunkowości

J. A. Christensen i J. S. Demski2 wyróżniają dwa podstawowe zadania rachunkowości:

( 1 ) pomiar, mierzenie wartości,

( 2 ) dostarczanie informacji.

Przydatność informacji tworzonych w systemie rachunkowości zależy w dużym stopniu od sposobów jej identyfikowania, pomiaru i prezentacji użytkownikom informacji.

Funkcja informacyjna jako nadrzędna funkcja rachunkowości, prawidłowo realizowana pozwala na wyodrębnienie w rachunkowości funkcji szczegółowych, takich jak funkcja:

rejestracyjna,

sprawozdawcza,

analityczna,

motywacyjna,

rozliczeniowa,

kontrolna.

Informacje dostarczane przez system rachunkowości zapewniają realizację wszystkich funkcji rachunkowości pod warunkiem, że są odpowiedniej jakości. Cechy jakościowe informacji to: rzetelność, porównywalność, zwięzłość, aktualność. O jakości informacji stanowi również odpowiednie wyselekcjonowanie, prawdziwość, dostarczanie informacji w odpowiednim czasie, z odpowiednią częstotliwością. Do istotnych cech informacji można zaliczyć również:

realność,

wartość poznawczą,

operatywność,

właściwe zaadresowanie,

ekonomiczność.

Prawidłowo skonstruowany system rachunkowości stwarza możliwości generowania wielu informacji finansowych i niefinansowych. Na podstawie tych informacji, organizacja rozlicza się z innymi podmiotami, z którymi w różny sposób jest powiązana. Poprzez system informacyjny rachunkowości oraz funkcje, jakie realizuje rachunkowość, otoczenie gospodarcze, społeczne i środowiskowe jest dobrze poinformowane.

Klasyfikacja informacji w systemie rachunkowości znacznie zwiększa ich przejrzystość, dzięki czemu są one bardziej użyteczne dla interesariuszy jednostki gospodarczej. W podsystemie rachunkowości finansowej są stosowane różne kryteria klasyfikacji prezentowanych informacji, co przedstawiono na rysunku 1.

 

Informacje finansowe dotyczące przychodów i kosztów oraz wyników finansowych są klasyfikowane według rodzajów działalności (rachunek wyników). Wyróżnia się3:

podstawową działalność operacyjną,

pozostałą działalność operacyjną,

działalność finansową.

Wpływy i wydatki są prezentowane w rachunku przepływów pieniężnych, w których wyróżnia się trzy podstawowe działalności, co przedstawiono na rysunku 2.

Pozostałe 58% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Źródło: Controlling i Rachunkowość Zarządcza nr 6/2023

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.