Ośmieleni frekwencją w czasie 4. Forum Nowoczesnego Controllingu w październiku 2017 r. oraz bogatsi o doświadczenia organizacyjne – nie tylko pozytywne – rozpoczęliśmy prace nad programem nowego, planowanego na wiosnę 2018 r., wydarzenia branżowego.

Początkowo w centrum naszej uwagi znalazł się controlling produkcji. Jest to obszar, któremu od pewnego czasu poświęcamy więcej miejsca w f+c. Jednak żywe reakcje – tak Czytelników, jak i uczestników Forum – na zagadnienia związane z tzw. szczupłym zarządzaniem oraz szczupłą produkcją sprawiły, że postanowiliśmy sprawdzić, czy odmieniane przez wszystkie przypadki słowo lean jest tylko chwilową modą, czy trwałym komponentem biznesowej rzeczywistości w Polsce.

Na kwiecień zapowiadamy nowe wydarzenie w kalendarzu imprez branżowych: PROCESY – TRANSFORMACJE – ZMIANY: jak LEAN Controlling wspomaga LEAN Enterprise. Na szczegóły organizacyjne i program trzeba jeszcze zaczekać, ale już dziś warto nakreślić ramy tematyczne tego wydarzenia.

W trakcie spotkania chcielibyśmy doprowadzić do konfrontacji dwóch punktów widzenia: czy istniejące narzędzia i metody stosowane w Lean Management są wystarczające, czy może są one nadużywane? Jak zdiagnozować sytuację przedsiębiorstwa i wyeliminować ewentualne zagrożenia. Nie może rzecz jasna zabraknąć tematyki Lean Manufacturing, stąd planowane są „narzędziowe” prelekcje na temat tzw. teorii ograniczeń (Theory of Constrains) jako narzędzia wspomagającego ustalanie priorytetów produkcyjnych oraz analiza progu rentowności wytwarzanego produktu lub świadczonej usługi.

Cennym uzupełnieniem wydaje się temat kolejnej prelekcji: planowanie sprzedaży a plan produkcji – analiza racjonalności planowania asortymentu produktów i usług w oparciu o „twarde” fakty.

W czasie spotkania PROCESY – TRANSFORMACJE – ZMIANY chcielibyśmy zaproponować także dyskusję na temat stosowania instrumentarium controllingowego przy optymalizacji wykorzystania mocy produkcyjnych. Z takim tematem dobrze skomponują się rozważania dotyczące ryzyka outsourcingu usług i produkcji. Ryzyko traktujemy tutaj jako nową zmienną w modelu „produkować czy kupować”.

Ponieważ w trakcie całej konferencji panować ma „duch” ideologii Lean, nie może zabraknąć tematu nierozerwalnie związanego ze „szczupłym przedsiębiorstwem” – komunikacji. Partycypacja wszystkich szczebli zarządzania w permanentnym procesie doskonalenia stawia szczególne oczekiwania wobec problemu komunikowania zmian. Będziemy chcieli zarówno podyskutować o „najlepszych praktykach” w tym zakresie, jak i przyjrzeć się zagrożeniom, które mogą skutecznie zablokować zmiany w organizacji.

Oprócz sesji plenarnej konferencji planujemy spotkania warsztatowe w mniejszych grupach. Jeden z warsztatów skoncentruje się na problemie decyzyjnym – produkować czy kupować (usługi, półprodukty, wyroby gotowe). Drugi natomiast skonfrontuje się z zagadnieniem, jak przygotować kalkulator korzyści z projektu poprawy produktywności.

Spotkanie branżowe LEAN Controlling, LEAN Enterprise odbędzie się w Warszawie 19 kwietnia 2018 r.

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.