Po raz pierwszy w nowym miejscu, ale po raz ostatni w Poznaniu odbył się IX Międzynarodowy Kongres Controllerów „Wyzwania dla controllingu w erze Big Data”. W dniach 11-12 maja dyrektorzy finansowi, controllerzy i menedżerowie dyskutowali, jakie szanse niesie za sobą Big Data. Rozwój informacji przyczynia się do istotnych zmian, co pozwala dostrzec niezauważane wcześniej detale czy subkategorie. Z czasem Big Data będzie zmieniać całe branże.

Big Data wyzwaniem, ale też szansą dla polskich controllerów

Big Data niesie wiele możliwości technologicznych – opowiadali o tym pierwszy i ostatni prelegent. Peer Hohn, założyciel Phizzard z Berlina, pokazał, jak rozwiązania ze sklepów internetowych przenosi do przymierzalni sklepów stacjonarnych. Piotr Wieczorek z firmy Sky on the Cloud, oficjalnego partnera Google w Polsce, mówił, jak narzędzia Google ułatwiają pracę w szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Mimo że Big Data nadaje nowy kierunek myślenia, to controllerzy wciąż pamiętają, by profesjonalizować się w obszarze nowoczesnego budżetowania. Mówił o tym Rafał Stalewski z Tagetik Polska – zaprezentował sposób korzystania z funkcjonalności jednego z modułów Tagetik Cashflow Planning, który pozwala na generowanie prognoz gotówkowych w różnych perspektywach czasowych. Najwięcej kuluarowych komentarzy wzbudził jednak Zbigniew Jaszczuk ze Strabaga, który pokazał, że… można żyć w ogóle bez budżetów! Namawiał on do nowej filozofii Beyond Budgeting: warto postawić na biznes oparty na wartościach i otwartą komunikację oraz budowanie silnych i odpowiedzialnych zespołów. Skąd brać finansowanie na nowe technologie? Jeśli uczestnicy zastanawiali się nad pozyskaniem funduszy, szybko doszli do wniosku, że można i warto ich szukać nie tylko poza firmą. Doktor Tomasz Zieliński z ABC Akademia Sp. z o.o. pokazał, że tylko niecałe 8% przedsiębiorstw działających w Polsce wyodrębnia koszty niewykorzystanych zasobów, a samodzielne wdrożenie rachunków kosztów jest już możliwe dzięki wyspecjalizowanym rozwiązaniom dla działów controllingu. Tomasz Przybyszewski z Oracle pokazywał, jak wykorzystać Big Data w czterostopniowym cyklu Oracle: zbierania danych, badania danych, analizowania i raportowania przy wykrywaniu oszustw.

Jedna z 10 zasad controllingu Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów zakłada, że controllerzy są/mają być partnerami biznesowymi dla swoich zarządów. Pytanie, jak wygląda to w praktyce, organizatorzy postawili duetowi z firmy Hortimex. Ciekawe spojrzenie pokazujące różne punkty widzenia (właściciela i analityka biznesowego) przedstawili Mateusz Kowalewski oraz Sebastian Steckiewicz – podkreślali, że we współpracy właściciela/zarządzającego ważne są relacje w firmie oraz kondycja przedsiębiorstwa. Wyzwanie bycia partnerem menedżera podkreślała także Małgorzata Podskarbi z Volkswagen Poznań Sp. z o.o. To był ważny akcent podsumowujący kongres. Jak my, controllerzy, mamy działać w erze Big Data? Od czego zacząć zmiany, jeśli nie od siebie? W bardzo kompleksowy sposób zaprezentowano te kompetencje, które będą kluczowe w najbliższej przyszłości.

Znaczenie Big Data podsumował Tomasz Lewicki z Mineral Midrange S.A. Big Data pozwala na tworzenie nowych modeli biznesowych i analizowanie zachowań klientów, ułatwia zarządzanie ryzykiem i finansami firmy, optymalizuje operacje i zwiększa efektywność IT. Edyta Szarska natomiast udowodniła, że w codziennej pracy w natłoku danych konieczna jest intuicja! Paweł Rafalski z Solet Sp. z o.o. pokazał, że dane wcale nie muszą zalewać controllera – można wykorzystać je tak, aby budowały potencjał działu controllingu i całego przedsiębiorstwa. Więcej o potencjale Big Data przeczytać można w publikacji grupy eksperckiej Ideenwerkstatt ICV, przetłumaczonej na język polski i wydanej przez Solet Sp. z o.o. W jedenastym roku działalności Międzynarodowego Stowarzyszenia Controllerów w Polsce w strukturach międzynarodowych i krajowych zaszły spore zmiany: podczas czterdziestego Kongresu Controllerów w kwietniu w Monachium częściowo zmienił się zarząd: ze swojej funkcji zrezygnowała dr Adrianna Lewandowska, pozostając w strukturach ICV jako Board Executive Advisor. Będzie odpowiedzialna za prace związane z internacjonalizacją i rozwojem ICV w krajach innych niż niemieckojęzyczne. Na członka Zarządu wybrano Małgorzatę Podskarbi z Volkswagen Poznań Sp. z o.o. Zajmie się ona pozyskiwaniem i opieką nad członkami firmowymi oraz krajami innymi niż niemieckojęzyczne.

Również w Polsce Stowarzyszenie czekają zmiany. Kwestie organizacyjne ICV przejmuje Edyta Szarska z Controlling Partner z Warszawy – wieloletni członek ICV i aktywny członek Zarządu Koła Praktyków Controllingu w stolicy. Doktor Adrianna Lewandowska, która wprowadzała Stowarzyszenie do Polski, zakładając pierwsze Koła i przez 10 lat organizując międzynarodowe kongresy, skupia się na działalności firm rodzinnych. – „Z przekonaniem głębokiego sensu rozwijałam struktury Stowarzyszenia ICV w Polsce i Europie. Dzisiaj chciałabym skupić się na pracy z firmami rodzinnymi, które przez te wszystkie lata stały się dla mnie bardzo ważne. Wspólnie odkrywamy, poszukujemy potencjału wzrostu i stabilności, wzmacniamy determinację i rozwijamy pasję właścicieli i sukcesorów firm rodzinnych. Tym bardziej że przed nimi naprawdę bardzo trudny moment zmiany pokoleniowej, która staje się… ostatecznym testem wielkości firmy. Z firmy Business Discovery trzeba było przejść do Lewandowska & Partnerzy, bo skala działania wymagała partnerskiego działania. Partnerzy biznesowi, których zaprosiłam do współpracy, to przede wszystkim najlepsi praktycy i stratedzy biznesu rodzinnego na rynkach międzynarodowych. Wspólnie tworzymy nową wartość na rynku usług doradczych dla firm rodzinnych” – wyjaśnia dr Adrianna Lewandowska.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.