„Gdy przychodzi sztorm, jedni stawiają mury, a inni… budują wiatraki” – tak głosi chińskie przysłowie. Aby jednak wykorzystać siłę wiatru, trzeba odpowiedzieć sobie najpierw na podstawowe pytania: z jaki zdarzeniami musimy się zmierzyć i co chcemy osiągnąć?

W warunkach poważnego kryzysu czy obniżenia wyników firmy priorytetem jest skuteczność działań, wysoka efektywność i zaangażowanie wielu zainteresowanych stron. Trzeba wówczas wykorzystać równocześnie wszystkie możliwości, które mają wpływ na kondycję finansową firmy. Gdzie zatem szukać pieniędzy i gdzie stawiać te przysłowiowe wiatraki? Zanim znajdziemy odpowiedź na to kluczowe pytanie, warto się zastanowić, skąd dochodzą pierwsze informacje o pogorszeniu sytuacji firmy. Jakie symptomy mogą świadczyć o nadchodzących niekorzystnych zmianach?

Pierwsze znaki

Symptomami pogarszającej się sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa mogą być przede wszystkim: strata, spadek – zysku, przychodów, rentowności, wzrost kosztów, zwiększenie zapotrzebowania na zewnętrzne źródła finansowania i problemy z ich obsługą, wzrost zobowiązań wobec pracowników, dostawców i budżetu, wzrost stanu zapasów, wydłużenie się przeciętnego okresu ściągania należności, wolny obrót zapasami, wyprzedaż majątku firmy czy ujemne przepływy środków pieniężnych z działalności operacyjnej.

System wczesnego ostrzegania (SWO) umożliwia kierownictwu szybkie reagowanie na zachodzące w otoczeniu zmiany oraz dostosowywanie firmy do nowych warunków. Systemy te stosowane są od 1933 roku w USA, a od lat 70. w Europie. W Polsce wciąż rzadko się je wykorzystuje, głównie przy ocenie wiarygodności klientów bankowych, kontrahentów czy ocenie ryzyka. Jakie są powody tak graniczonego stosowania SWO? Czy spełniają one swoje zadanie?

Jakie korzyści wynikają ze stosowania modelu ostrzegania?

Modele SWO budowane są przede wszystkim w oparciu o scoring i wykorzystują wskaźniki finansowe, do których potrzebna jest wiedza o poszczególnych pozycjach bilansowych czy wynikowych, takich jak kapitał własny i obcy, zapasy, zobowiązania, należności, przychody i koszty.

Wskaźniki wynikowe/finansowe odzwierciedlają zazwyczaj sytuacje z przeszłości, wskazują konsekwencje działań i podjętych wcześniej decyzji. Te informacje przychodzą jednak za późno.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.