Na przykładach wielu przedsiębiorstw możemy zauważyć, że systemy prowizyjne kształtują postawy i zachowania pracowników. Jak zatem wykorzystać je do tego, aby działały z korzyścią dla firmy, a nie na jej szkodę? Jak powiązać realizację celów przez handlowców z wynikami firmy – jej sukcesem rynkowym?

Wszystko zaczyna się od strategii…

Systemy wynagrodzeniowe funkcjonujące w działach sprzedaży nierzadko decydują o sukcesie rynkowym lub jego braku całego przedsiębiorstwa. Czym zatem powinien charakteryzować się taki system? Jeśli zapytamy handlowca, z pewnością odpowie, że powinien on zapewniać wysokie wynagrodzenie i dawać bezpieczeństwo w wypadku zawirowań rynkowych. A jak odpowie menedżer? Najprawdopodobniej będzie oczekiwał od systemu prowizyjnego swoich pracowników jak największego wsparcia dla realizacji celów sprzedażowych przy jednoczesnej minimalizacji kosztów. Trudno nie zgodzić się zarówno z jedną, jak i drugą stroną.

Zasłyszane

Do prezesa zarządu średniej wielkości polskiej firmy zadzwonił przedstawiciel jednego z czołowych polskich banków z propozycją spotkania. Z uwagi na to, że dla tej firmy współpraca z instytucjami finansowymi i ciągłe pozyskiwanie nowych źródeł finansowania jest kluczowym czynnikiem rozwoju biznesu, kilka dni później doszło do wspomnianego spotkania. Ku zaskoczeniu dwóch osób obecnych na spotkaniu przedstawiciel banku omówił obecną współpracę firmy z bankiem – sprawa dotyczyła konta bankowego posiadanego przez tę firmę w tym banku i przyczyny bardzo niskich obrotów na tym koncie – sprawdził zgodność danych zawartych w KRS-ie, odnotował kilka wniosków ze spotkania i zmierzał do szybkiego jego zakończenia. Na sugestię ze strony prezesa, że może warto porozmawiać o możliwościach rozwoju współpracy, zapytał, czym się firma zajmuje. Po usłyszeniu odpowiedzi stwierdził, że możliwości współpracy są, ale też byłoby dużo pracy. Oczywiście, przedstawiciel banku wysłuchał potrzeb przedstawionych przez firmę. Spotkanie zakończyło się, a później… nie wydarzyło się już nic. Nie było żadnego kontaktu w celu szczegółowego przedstawienia oferty czy innych działań.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.