Większość przedsiębiorstw stoi w obliczu wyboru źródeł finansowania. Najpopularniejszymi grupami produktów finansowych wykorzystywanych przy pozyskiwaniu finansowania są różnego rodzaju kredyty bankowe i leasingi, a świadomość różnic między nimi pomaga podjąć korzystniejszą w danej sytuacji decyzję. Na rynku spotyka się także inne, rzadziej wykorzystywane w praktyce produkty finansowe.

Produkty finansowe w finansowaniu przedsiębiorstw

Ich pominięcie na etapie dokonywania wyboru nierzadko prowadzi do decyzji znacznie odbiegających od optymalnych. Tematyka niniejszego artykułu jest bardzo szeroka, gdyż nawet porównanie różnych ofert tego samego produktu finansowego może być zadaniem bardzo złożonym. Celem autorów jest zwięzłe i przystępne omówienie dostępnych przedsiębiorstwom możliwości na polskim rynku, zwracając uwagę na ich względne wady i zalety oraz dopasowanie do określonych sytuacji.

1. Kredyt bankowy i pożyczka

Kredyty bankowe są najczęściej wykorzystywanym źródłem finasowania firm. Na podstawie umowy kredytowej bank udostępnia ustaloną kwotę na określonych warunkach. W zamian przedsiębiorstwo zobowiązane jest, poza zwrotem pożyczonej sumy, do przekazania bankowi należnego mu wynagrodzenia w formie odsetek oraz prowizji. Odsetki i prowizje zostają zaliczone przez przedsiębiorstwo do kosztów finansowych, czyli występuje efekt tarczy podatkowej.

Oczywiście, nie wszystkie podmioty gospodarcze mają dostęp do tej formy finansowania. Banki, minimalizując swe ryzyko, udzielają kredytów tylko podmiotom, które w wyniku przeprowadzonych analiz uznają za posiadające zdolność kredytową, czyli możliwość spłaty kredytu. Jednym z ważnych kryteriów oceny kredytowej jest aktualne zadłużenie przedsiębiorstwa. Z tego względu zaciągnięcie kredytu zmniejsza zdolność kredytową w przyszłości. Ponadto kredytodawcy wymagają ustanowienia zabezpieczenia. O uzyskanie kredytu trudno firmie o krótkiej historii, znajdującej się w trudnej sytuacji finansowej, z niską wartością środków mogących stanowić zabezpieczenie.

Możliwe jest uzyskanie finansowania bardzo zbliżonego charakterem do kredytów również przez przedsiębiorstwa nieposiadające zdolności kredytowej. Chodzi tu o pożyczki oferowane przez podmioty pozabankowe. O ile kredytów mogą, na mocy Prawa bankowego, udzielać tylko banki, to pożyczki mogą być udzielane przez każdy podmiot gospodarczy lub osobę fizyczną. Oczywiście, pożyczkodawcy udzielający pożyczek firmom bez zdolności kredytowej ponoszą wyższe od banków ryzyko, domagają się zatem wyższego wynagrodzenia w formie wynagrodzenia i prowizji. Podkreślić należy, że także dla przedsiębiorstw bez zdolności kredytowej istnieje kilka możliwości uzyskania finansowania i niekoniecznie muszą wybierać tylko wśród pożyczek pozabankowych.

Z punktu widzenia prowadzonej analizy warto wyróżnić dwa zasadnicze rodzaje kredytów: inwestycyjne oraz obrotowe. Kredyt inwestycyjny służy głównie zwiększeniu majątku firmy i udzielany jest zazwyczaj na kilka lat. Stosunkowo długi okres kredytowania jest czynnikiem zwiększającym ryzyko banku, co zwykle skutkuje tym, że jest on relatywnie drogi. Z drugiej strony większość kredytu zostaje zaliczona do zobowiązań długoterminowych, a zatem w niewielkim stopniu wpływa on na pogorszenie wskaźników płynności.

Kredyt obrotowy służy finansowaniu bieżącej działalności i – podobnie jak inne produkty o podobnym przeznaczeniu (np. kredyt w rachunku bieżącym czy linia kredytowa) – zaliczany jest w całości do zobowiązań krótkoterminowych. W ten sposób znacznie obniża wskaźniki płynności. Krótki okres kredytowania skutkuje stosunkowo niskim kosztem kredytu. Powyższe kredyty często mają charakter odnawialny. Tym samym może powstać „pokusa” sfinansowania nakładów inwestycyjnych na przykład za pomocą odnawialnej linii kredytowej. Decyzja taka niesie za sobą ryzyko związane z możliwością odmowy przez bank odnowienia linii na kolejny okres, co spowoduje konieczność natychmiastowej spłaty zobowiązania.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.