Pierwsze prawne uregulowanie zadań w obszarze compliance (w dosłownym tłumaczeniu: zgodności z prawem) nastąpiło w 1977 r. w Stanach Zjednoczonych, przez wprowadzenie The Foreign Corrupt Practices Act (duży wpływ na powstanie tego dokumentu miała afera Watergate).

Perspektywy rozwoju compliance

Ustawa ta zobowiązała korporacje do ustanowienia w swoich strukturach jednostek odpowiedzialnych za monitorowanie zmian w prawie, regułach rynku oraz przestrzegania własnych przepisów. Rozkwit idei compliance nastąpił jednak dopiero w latach 90. XX wieku – po przestępstwach wykrytych w takich firmach jak: Enron, Arthur Andersen czy WordCom – a zyskuje na znaczeniu w zarządzaniu od chwili upadku Lehman Brothers. Uznano wówczas, że każda firma powinna przestrzegać zasad, które ustrzegą interesariuszy wewnętrznych przed odpowiedzialnością, a także ochronią samą firmę przed odpowiedzialnością wobec interesariuszy zewnętrznych. Compliance to uregulowania nie tylko branżowe i nieformalne, ale również prawne. W 2004 r. Komitet Bazylejski opracował Nową Umowę Kapitałową, w której bezpośrednio odniósł się do nowej roli compliance i zadań dostosowawczych banków (Tabela 1.).

 

W firmie idea compliance warunkuje spójność zasad na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej w ujęciu pionowym i poziomym. Każdy pracownik zna zakres swojej odpowiedzialności i kompetencje, wdrożone są mechanizmy przeglądu procedur oraz identyfikowania i eliminowania ryzyka. Zgodnie z tą zasadą, pracownicy powinni postrzegać procedury jako metody komunikacji i współdziałania w firmie. Ich zadaniem jest eliminowanie przypadków – i ich konsekwencji – w których prawo zarówno zewnętrzne, jak i wewnętrzne jest niedostatecznie przejrzyste lub niesprawdzone w praktyce.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.