Ryzyko w obszarze kapitału ludzkiego można rozpatrywać pod wieloma względami. Można stosować różnego rodzaju narzędzia i oceny. Ale i tak najistotniejsze jest, aby mieć właściwych pracowników na właściwych stanowiskach i właściwie się z nimi porozumiewać. Wówczas każdy cel będzie możliwy do osiągnięcia.

O zarządzaniu ryzykiem personalnym inaczej, czyli porozumiewanie się ze szczęśliwym pracownikiem

Zarządzanie ryzykiem personalnym w zakresie osiągania celów zacząć należy od zdiagnozowania, jakich pracowników potrzebuje zarząd podczas przygotowania i realizacji strategii. Realizacja strategii to oczywiście rola najwyższego kierownictwa, ale nie da się jej zrealizować bez wykonawców operacyjnych. Dlatego w pierwszej kolejności należy ustalić, jakie zadania będą musiały być wykonane, wg jakich scenariuszy i w jakim czasie zostaną zrealizowane. Nie warto w tym momencie opierać się na analizie, jakich mamy pracowników, w czym są dobrzy, jakie są ich mocne czy słabe strony, jakiej wiedzy im brakuje, czym wyróżniają się na tle innych, ale zacząć myślenie o tym, jakich musimy mieć. Odwrócenie myślenia jest trudne, a jego brak często pierwszym krokiem do zmiany w obranej strategii albo nieosiągnięcia celów. A nie o to chodziło. To strategia jest priorytetem, a nie dopasowywanie jej do posiadanych już kompetencji załogi. Musimy zatem jednoznacznie wskazać, jakie umiejętności muszą posiadać pracownicy i im szczerzej sobie na to odpowiemy, tym łatwiejsze będą dalsze działania. W zakresie umiejętności nie warto skupiać się na wykształceniu czy przebytych szkoleniach, gdyż nie zawsze one determinują posiadane umiejętności. Zbudowana siatka umiejętności jest materiałem wejściowym do analizy posiadanych zasobów ludzkich. Teraz dopiero można stwierdzić, kto jest dla nas cennym pracownikiem, bez względu jakie obecnie zajmuje stanowisko, a kogo nam brakuje. W tym momencie konfrontujemy obecną strukturę organizacyjną z docelową. Może okazać się, że konieczne będą przetasowania na stanowiskach zarówno w pionach, jak i w poziomach struktury lub koniecznością stanie się zatrudnienie kogoś z zewnątrz.

Robić to, co się lubi

Dopasowanie umiejętności do wykonywanych zadań jest wartością bezcenną w perspektywie długoterminowego zarządzania przedsiębiorstwem. Jako menedżer współzarządzający średniej wielkości przedsiębiorstwem produkcyjnym marzę, aby pracownicy byli zadowoleni ze swojej pracy, by nie było zjawiska wyobcowania. Aby to, co robią, było zgodne z ich wartościami, aby lubili to co robią i aby robili to, co potrafią najlepiej. Świadomość, że miliony pracowników na całym świecie trudzą się bezradnie na źle dobranych stanowiskach pracy, nie chcąc ryzykować utraty pracy czy nie chcąc robić kłopotu, bez słowa skargi robią to, co im się każe. Powoduje to w konsekwencji słabą kondycję psychofizyczną, która prędzej czy później będzie miała swoje odzwierciedlenie w produktywności, absencji, stresie, ale także i w zdrowiu. Zbudowanie kultury organizacyjnej, w której pracownik będzie miał odwagę podejść do kierownika i otwarcie z nim porozmawiać o tym, że to, co robi, mu nie odpowiada, jest wartością samą w sobie. Oczywiście, należy liczyć się z tym, że w danej organizacji nie będzie zajęcia odpowiadającego pracownikowi i trzeba będzie się rozstać, ale może to być dla każdej ze stron najważniejszy dzień. Każdy będzie miał z tego korzyść. Pracownik, bo będzie miał okazję znaleźć pracę, która będzie mu odpowiadała, a pracodawca uniknie błędów popełnianych przez sfrustrowanego pracownika. Edward M. Hallowell1 opracował Cykl Doskonalenia (ang. Cycle of Excellence), który składa się z pięciu kroków, i może pomóc „wyobcowanym”:

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.