Szeroko zakrojone działania marketingowe to dziś integralny element funkcjonowania przedsiębiorstwa w skomplikowanej rzeczywistości rynkowej. Trzeba jednak wprowadzać je w życie w sposób przemyślany, by wielotorowa aktywność przynosiła oczekiwane efekty.

Marketing Mix – wiele dróg, jeden cel

Mix, czyli wszystko?

Odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe umożliwiają skuteczne docieranie do kontrahentów i klientów. Pozwalają zwiększać sprzedaż, rozszerzać i unowocześniać ofertę, budować pozytywny wizerunek firmy oraz jej pozycję na tle konkurencji. Dla niektórych podmiotów ich efektywność oznacza wręcz być albo nie być w swojej branży. Dlatego dział marketingu ma do zrealizowania bardzo ważne i odpowiedzialne zadania, które w dużym stopniu decydują o powodzeniu całego biznesu. Bardzo trudno jest przy tym jednoznacznie zdefiniować zakres tych obowiązków. Nieustannie pojawiają się bowiem nowe obszary aktywności, a tym samym nowe wyzwania. Próbuje się je umieścić w określonych ramach, np. przez pojęcie marketingu mix, jednak tu również trzeba mieć na względzie dużą dynamikę zmian w rozumieniu poszczególnych jego składowych. Początkowo zwracano uwagę na cztery podstawowe elementy (z angielskiego 4P): klient, cena, strategia dystrybucji, promocja (product, place, price, promotion). Potem doszły kolejne, jak: ludzie, proces, świadectwo materialne czy nawet szeroko pojęta przyjemność (7P: people, proces, physical evidence). Każdą z tych sfer można osobno rozkładać na czynniki pierwsze, co powoduje ryzyko chaotycznego prowadzenia całości działań, a tym samym – ich nikłej efektywności. Dlatego tak ważne jest, by realizacja poszczególnych projektów nie była rezultatem przypadkowych decyzji.

Po pierwsze strategia

Przedsiębiorstwo powinno mieć opracowaną solidną strategię, określającą długofalowe, konkretne zadania dla wybranych działów i komórek. Potrzebne są tu precyzyjne predykaty najważniejszych celów organizacji, a także możliwych do wykorzystania środków (knowhow, zasoby ludzkie, finanse, park maszynowy i in.). W polskich warunkach prowadzenia biznesu wyznaczenie głównych założeń często jeszcze nie idzie w parze z konsekwentną ich realizacją na różnych szczeblach. Za przykład może posłużyć, bardzo ważna dla całej gospodarki, branża budowlana, która w wielu dziedzinach opiera się na tradycyjnych, często nieskorelowanych ze sobą formach komunikacji i tworzeniu relacji z pracownikami, kontrahentami i klientami. Bezpośredni kontakt sprzedawca–nabywca to oczywiście ponadczasowe i skuteczne rozwiązanie. Jednak aby nie wypaść z tzw. obiegu, należy mieć na uwadze, że konkurencja zawsze będzie dążyć do wprowadzania nowatorskich sposobów na dotarcie do odbiorców. Dlatego warto zadbać, by jakość wyrobów czy usług, ich cena i dostępność były odpowiednio eksponowane.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.