Termin „kryzys ekonomiczny” nie schodzi z ust analityków rynku. Choć fundamenty polskich przedsiębiorstw nie zostały zachwiane, rośnie potrzeba restrukturyzacji i zmiany myślenia. Ważna staje się elastyczność, ale i konsekwencja. Ma to także odniesienie do funkcjonowania działu kadr, narzucając wytyczne związane z planowaniem jego budżetu. Skuteczny controlling, w obliczu szybko zmieniającej się rzeczywistości globalnej gospodarki, wymaga nie tylko długofalowej prognozy trendów, ale również brania pod uwagę tego, co nieprzewidziane.

Kryzys, zmiany i budżet dla działu kadr

Coraz krótsze cykle koniunkturalne oraz kapryśny i konkurencyjny rynek zamówień wymagają od przedsiębiorstw szybkich i elastycznych zmian, w tym restrukturyzacji zatrudnienia. Pozostaje to w oczywistym związku z funkcjonowaniem działu kadr. Można argumentować, że w tej sytuacji funkcja controllingu w zakresie planowania budżetu działu kadr również wymaga reorientacji i otwarcia się na nowe możliwości.

Funkcje działu kadrowego

Wprowadzając temat planowania budżetu działu kadr, należy w pierwszej kolejności uzyskać zrozumienie funkcji, jaką pełni w organizacji. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w praktyce biznesowej można spotkać się z różnym nazewnictwem i odmienną strukturą tego działu, a wynika to w dużej mierze z postępującej, lecz nierównej w skali całej gospodarki zmiany funkcji personalnej.

Funkcje działu kadr w nowocześnie zarządzanej firmie są oddzielone od zadań human resources. Granica zaznaczona jest intuicyjnym podziałem na „twardy” i „miękki” HR. W takim ujęciu dział kadr, a więc „twardy HR”, koncentruje się na wypełnianiu obowiązków nakładanych na każdego pracodawcę przez prawo pracy. Do jego zadań należą m.in.:

  • przygotowanie dokumentów pracowniczych, w tym teczek osobowych,
  • naliczanie i wypłata wynagrodzeń,
  • ewidencjonowanie czasu pracy, zwolnień lekarskich, naliczanie urlopów,
  • sporządzanie raportów do ZUS i urzędów skarbowych,
  • organizacja i uaktualnianie badań lekarskich pracowników.

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.