Oprogramowanie ERP ma pomóc firmie usprawnić jej operacje, jednak może je także skomplikować, jeśli w wyniku błędnych decyzji w czasie wdrożenia nowy system nie spełni oczekiwań użytkowników. Musimy zaangażować pracowników we współpracę z kadrą menedżerską i z dostawcą systemu, żeby firma otrzymała praktyczne oprogramowanie, zwiększające efektywność jej procesów biznesowych.

Kluczowe czynniki sukcesu wdrożenia systemu ERP

Cztery główne czynniki pomyślnego wdrożenia

Naszym celem jest pozyskanie platformy, która pomoże pracownikom lepiej wykonywać ich obowiązki i pozwoli zoptymalizować kluczowe dla firmy operacje biznesowe. Możemy potrzebować decentralizacji dostępu do informacji, co ułatwi prace nad sprzedażą, lub generowania automatycznego raportowania finansów, co zaoszczędzi kadrze menedżerskiej czas potrzebny na zarządzanie. Oprogramowanie ERP możemy rozumieć jako system złożony z narzędzi (nazywanymi modułami), który łączy poszczególne departamenty.

Omówimy cały proces wdrożenia ERP po stronie firmy na podstawie czterech czynników sukcesu:

  1. Dokładna analiza potrzeb biznesowych firmy
    Ustalenie celów biznesowych i wybór dostosowanego systemu ERP
  2. Pełne zaangażowanie we współpracę
    Wsparcie dostawcy w projektowaniu wyglądu i działania systemu
  3. Ciągła kontrola jakości prac i przydatności rozwiązań
    Zapewnienie użytkownikom pomocnego oprogramowania zgodnie z założeniami
  4. Stopniowa adaptacja systemu w firmie
    Przygotowanie pracowników do codziennego korzystania z systemu

Etap 1 – przygotowanie projektu

Wybrany kierownik projektu musi wraz z zarządem ustalić cele biznesowe, których realizację ma wspierać poszukiwane oprogramowanie. W wewnętrznym audycie interesujące są dwa kierunki – wybieramy procesy biznesowe do zautomatyzowania1, jednocześnie uwzględniając problemy pracowników, jakie nowy system pomoże rozwiązać.

Przykładowo działy finansów i sprzedaży mogą tracić cenny czas, obsługując klientów w dwóch osobnych bazach. Kolejną zmorą przedsiębiorstw jest ręczny obieg dokumentów, który znacząco spowalnia procesy decyzyjne na każdym szczeblu. W obydwu przypadkach wykorzystamy środowisko ERP w celu usprawnienia tych zadań.

Zebrane wymogi wobec nowego systemu należy jeszcze zweryfikować, ponieważ część z nich będzie niemożliwa do zrealizowania, niepotrzebna albo nierentowna. Ostateczną listę wymagań dla dostawcy ustala PMO (Project Management Officer) wraz z osobą o odpowiedniej wiedzy techniczno-biznesowej (Rysunek 1).

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.