Określając podstawowe cele działania przedsiębiorstwa, najczęściej przyjmuje się, że w długim horyzoncie czasu dominuje maksymalizacja wartości rynkowej czy też maksymalizacja wartości dla właścicieli, natomiast w krótkim okresie celem przedsiębiorstwa jest utrzymanie płynności finansowej.

Dynamiczna i statyczna analiza płynności finansowej

Powszechnie pojęcie płynności finansowej jest rozumiane w dwojaki sposób. Ujmując płynność w aspekcie majątkowym, można uznać, że jest to zdolność przedsiębiorstwa do przekształcania aktywów w środki pieniężne w jak najkrótszym czasie i bez utraty ich wartości. Jednakże to samo zagadnienie rozpatruje się również w aspekcie kapitałowym. W tym wypadku płynnością finansową wyraża się zdolność przedsiębiorstwa do regulowania zobowiązań krótkoterminowych w wyznaczonym terminie, rekomendacja P Komisji Nadzoru Finansowego precyzuje powszechnie stosowaną definicję, dodając, że chodzi o zdolność do regulowania bieżących zobowiązań w toku normalnej działalności lub w warunkach, które można było przewidzieć.

Zarówno jedno, jak i drugie podejście do definiowania płynności należy uznać za słuszne, ponieważ istnieje ścisły związek pomiędzy płynnością aktywów, a zdolnością spłaty zobowiązań. Jeżeli w podmiocie zwiększa się udział aktywów o wysokiej płynności, to poprawia się jego sytuacja płatnicza i odwrotnie. Chcąc zachować płynność finansową, trzeba utrzymywać na odpowiednim poziomie relację aktywów o wysokiej płynności do wysokości zobowiązań krótkoterminowych. Utrzymywanie płynności finansowej daje wiele korzyści:

  • możliwość przedterminowej spłaty kredytów i innych zobowiązań,
  • korzystanie z upustów udzielanych przez dostawców,
  • brak ryzyka utraty wiarygodności,
  • wygospodarowanie dodatkowych zysków,
  • elastyczność w zarządzaniu finansami firmy.

Płynność finansowa jest pojęciem szerokim, dlatego też wpływa na nią wiele innych, wcześniej niewymienionych czynników. Jednym z najważniejszych jest wielkość sprzedaży wyrobów i usług, bo to podstawowe źródło wpływów gotówkowych. Jednakże w rzeczywistości gospodarczej sprzedaż nie zawsze łączy się z otrzymaniem środków pieniężnych. Dzieje się tak dlatego, że powszechnie stosowane jest odroczenie płatności. W takim wypadku po sprzedaży w przedsiębiorstwie narastają należności z tytułu dostaw. Wiąże się to ściśle ze zmniejszaniem się bieżącej płynności finansowej tego podmiotu. Na poziom płynności finansowej ma również wpływ gospodarka zapasami, ponieważ utrzymywanie zapasów powoduje zamrożenie środków pieniężnych. Nie bez znaczenia jest również wielkość odpisów amortyzacyjnych. Amortyzacja jest kosztem, który nie powodujeskutków gotówkowych. To oznacza, że w rezultacie naliczoną amortyzację traktuje się jako źródło powiększające zasoby pieniężne przedsiębiorstwa.

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.