Celem artykułu jest omówienie sposobu budowania budżetu projektu w firmie oraz jego rozliczania metodą Earned Value (realizacji budżetu), która pozwala na kontrolę wykonania projektu pod względem kosztu i czasu realizacji w odniesieniu do założonego planu. Pozwala ona również na prognozowanie dalszych kosztów i terminów zakończenia przy użyciu wskaźników metody EV.

Budżet projektowy

Jako projekt definiujemy przedsięwzięcie określone czasowo, którego celem jest stworzenie unikalnego produktu lub usługi. Musi ono mieć określony początek i koniec, a wytworzone usługa lub produkt muszą być inne niż pozostałe w dotychczasowej ofercie przedsiębiorstwa. W materiale jako przykładu użyto projekt szkolenia z Excela w firmie świadczącej usługi szkoleniowe z dziedziny księgowości i finansów. W ramach projektu powstanie całkowicie nowa usługa szkoleniowa „Excel w finansach i księgowości”. Obejmie on dwa główne zadania:

  • promocja szkolenia,
  • szkolenie „Excel w finansach i księgowości”.

Przedsiębiorstwo świadczące usługi w dziedzinie szkoleń z księgowości i finansów postanowiło rozszerzyć swoją ofertę szkoleń o nowy rodzaj szkolenia z narzędzia Microsoft Excel oraz jego zastosowania w finansach i księgowości. Szkolenie będzie dwudniowe. Ofercie szkolenia mają towarzyszyć poprzedzające działania promocyjne, mające na celu jego reklamę i promocję na rynku. W artykule przedstawiono przygotowanie budżetu na wprowadzenie takiego rodzaju szkolenia do oferty firmy szkoleniowej oraz proces rozliczania metodą Earned Value, która pozwoli również na dalsze prognozowanie w projekcie.

Budżet projektowy

Po przygotowaniu koncepcji projektu należy określić wszystkie koszty poniesione w celu realizacji założonego celu projektowego, czyli przygotowania budżetu projektu. Budżet stanowi plan działania wraz z określeniem środków niezbędnych na jego realizację. Główne funkcje budżetu projektu to:

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.