Istnieje wiele narzędzi służących optymalizacji kosztów i zwiększeniu sprawności przedsiębiorstwa. Jednym z nich jest ilościowy model QMPMS. Od jego właściwego wdrożenia zależy rynkowy sukces przedsiębiorstwa.

Ilościowy model QMPMS. Fazy implementacji ilościowej metody pomiaru dokonań

Quantitative Model for Performance Measurement System (QMPMS) jest ilościowym modelem służącym do pomiaru dokonań przedsiębiorstwa. Został on zaprezentowany przez Suwignjo, Bititciego, Carriego i Turnera (1998). QMPMS jest koncepcją polegającą na ilościowym ustaleniu wpływu różnych czynników na wyniki firmy (Suwignjo, Bititci, Carrie 2000, s. 232). Pozwala ona organizacjom inkorporować i planować metody pomiaru wyników w hierarchiczny sposób (Sarkis 2003, s. 81). Rozwiązanie umożliwia sporządzenie sprawozdań z realizacji działań, łączących poszczególne wielowymiarowe miary w jeden wskaźnik.

Technika QMPMS składa się z trzech faz (Suwignjo, Bititci, Carrie 2000, s. 232; Sarkis 2003, s. 81; Bititci, Suwingjo, Carrie 2001, s. 16):

  • identyfikacji determinant dokonań jednostki oraz związków zachodzących między nimi (za pomocą map kognitywnych),
  • hierarchicznej klasyfikacji czynników oddziałujących na wyniki firmy (przy użyciu diagramów przyczynowo-skutkowych),
  • ilościowego wyznaczenia stopnia oddziaływania determinant na dokonania podmiotu (za pośrednictwem analitycznego procesu hierarchicznego).

Identyfikacja determinant wyników jednostki stanowi najbardziej istotny etap implementacji koncepcji QMPMS. Nieuwzględnienie wszystkich czynników oddziałujących na działania oraz relacji między nimi w procesie wdrażania metody powoduje obniżenie jakości otrzymanych wyników. W celu dokonania analizy i identyfikacji determinant wyników i relacji między nimi koncepcja QMPMS wykorzystuje mapy kognitywne (poznawcze) (ang. Cognitive Maps) (rysunek 1). Stanowią one narzędzie efektywnie wspierające identyfikację determinant wyników i relacji zachodzących między nimi. Mapa kognitywna to modelowa technika przedstawiająca idee, koncepcje, poglądy, wartości, postawy i relacje między nimi w formie umożliwiającej ich analizę (Eden, Jones, Sims 1983). Wpływ danego czynnika na wyniki może być klasyfikowany jako (Suwignjo, Bititci, Carrie 2000, s. 233):

  • bezpośredni (wertykalny),
  • pośredni (horyzontalny),
  • samooddziałujący.

Pozostałe 69% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

Lean Accounting. Instrument kontroli zarządczej

W dzisiejszych czasach coraz więcej przedsiębiorstw stara się wprowadzać innowacyjne metody kontroli zarządzania, które umożliwiają osiągnięcie zwiększonej efektywności1. Jednym z takich podejść jest Lean Accounting, które skupia się na eliminowaniu marnotrawstwa, minimalizacji kosztów oraz zwiększaniu wartości dla klienta.

Czytaj więcej

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.