Zarządzanie płynnością finansową, to obok tworzenia wartości dla akcjonariuszy główny cel zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Coraz częściej jednak forma organizacyjna nie jest jednoznaczna z formą prawną. Zwłaszcza w przypadku zróżnicowanej działalności lub realizacji inwestycji w ramach tzw. „Project Finance” praktykowane jest powoływanie odrębnych spółek zależnych i funkcjonowanie w ramach grup kapitałowych – holdingów. Organizacja jednolitej polityki zarządzania płynnością staje się wtedy wyzwaniem przed jakim stają osoby odpowiedzialne za finanse całej grupy.

Swobodny transfer środków pieniężnych jest ograniczony, koniecznością zawarcia umów cywilno-prawnych, które regulowałyby zasady przepływu środków, oraz stanowiły podstawę ewentualnego transferu. Jedyną nazwaną w polskim prawie umową jest umowa pożyczki, jednakże z punktu widzenia skutków podatkowych generuje zbyt wiele komplikacji.

Po pierwsze z samej definicji umowy pożyczki w Kodeksie Cywilnym wynika, że dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy, a biorący zobowiązuje się tę samą ilość pieniędzy zwrócić. Taka konstrukcja wymaga sporządzenia odrębnej umowy dla każdego transferu. Co więcej taka czynność będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilno prawnych, a podmioty powiązane ograne będą przez przepisy o cenach transferowych i tzw. cienkiej kapitalizacji. W rezultacie więc trudno będzie ustalić atrakcyjne warunki wymiany środków, jak również ewentualne koszty pożyczek nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Rezerwa ‑ ujęcie księgowe i biznesowe

Rezerwa - ujęcie księgowe i biznesowe

Jednym z podstawowych elementów zobowiązań i pasywów są rezerwy, które tworzymy w ściśle określonych warunkach. Rezerwy są szczególnie ważne, również ze względu na dynamiczną sytuację za naszą wschodnią granicą, dlatego warto przyjrzeć się bliżej sposobom tworzenia rezerw, jak również sprawdzić, czy robimy to prawidłowo i zgodnie z prawem. Musimy też myśleć o dwóch podejściach do rezerw – rachunkowym i biznesowym, są one w pewnych momentach zbieżne.

Czytaj więcej

ASB proposals for measuring goodwill impairment

ASB proposals for measuring goodwill impairment

This column has previously looked at the issues surrounding goodwill impairment, following the progress of the International Accounting Standards Board (IASB) as it tries to solve a seemingly impossible puzzle. This has rumbled on for many years, and no matter which way the IASB twists the Rubik’s cube, it seems no closer to being solved.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.