Wskaźniki determinują sposób postrzegania firmy przez banki, fundusze, zarząd oraz pracowników na różnych szczeblach organizacji. Używa się ich do podejmowania kluczowych decyzji zarządczych. Mogą pomóc wspiąć się na szczyt lub spaść na sam dół. Czy na pewno pracownicy organizacji rozumieją stosowane wskaźniki? Czy wiedzą, jakie zadania muszą wykonać, żeby przybliżyć przedsiębiorstwo do sukcesu, choćby o jeden krok?

Wykorzystanie wskaźników efektywności w doskonaleniu wyników przedsiębiorstwa

SZUM, SZUM, SZUM

Przygoda z pomiarem procesów zaczyna się zwykle od kilku wskaźników. W miarę rozwoju systemu raportowania dokładane są nowe, coraz bardziej wyszukane i skomplikowane miary odnoszące się do kolejnych obszarów działalności. W 2016 r. Stowarzyszenie Lean Management Polska przeprowadziło badania na temat wykorzystania KPI w firmach. Były to przedsiębiorstwa z kapitałem polskim, i zagranicznym z różnych branż, zatrudniające od 1 do ponad 1000 osób.

Z badań SLMP można wywnioskować, że co piąta firma stosuje ponad 30 kluczowych wskaźników efektywności, natomiast co trzecia ma ich ponad 20. Niełatwo jest skutecznie zarządzać tak dużą liczbą miar. Dobitnie pokazuje to WYKRES 1, gdzie 40,6% respondentów uważa je za skomplikowane i niezrozumiałe. Respondentami badania byli głównie pracownicy biurowi. Na tej podstawie możemy sobie wyobrazić wynik takich dociekań wśród pracowników pierwszej linii (blue collar). To zjawisko powinno implikować bardzo poważny sygnał ostrzegawczy dla osoby odpowiedzialnej za wskaźniki.

Dodatkowy aspekt, związany z tym fenomenem, został zobrazowany na WYKRESIE 2. Pracownicy świetnie zdają sobie sprawę z tego, że KPI wynikają bezpośrednio ze strategii firmy. Natomiast brak ich zrozumienia może budzić poczucie, że nie mają dostatecznego wpływu na poziom wskaźników. Nie pomaga także brak transparentnego powiązania wskaźników efektywności ich stanowiska pracy z kursem obranym przez firmę. Często zawodzi sposób komunikacji przełożenia wyników lokalnych na globalny rezultat.

Pozostałe 91% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.