Budżetowanie jest złożonym procesem, zmierzającym do określenia (zaplanowania) podstawowych kategorii biznesowych i finansowych, które składają się na docelowe wyniki zaprezentowane w postaci planu sprawozdań finansowych. Pod względem metodologicznym proces ten jest podobny do planowania finansowego, z tym że poza określeniem założeń na przyszłość trzeba wziąć pod uwagę również stan bieżący i wynikający z tego stan finansów.

Dla potrzeb budżetowania kluczowymi procesami będą zatem:

  1. zebranie danych systemowych mających wpływ na przyszłe wyniki (np. efekt zawartych kontraktów czy harmonogramy spłaty kredytów),
  2. określenie danych wejściowych (planowanych) z jednostek organizacyjnych firmy,
  3. przetworzenie danych w postać planowanego rachunku wyników, bilansu i rachunku przepływów pieniężnych.

Jeśli chodzi o punkt 3, jest to klasyczny proces planowania finansowego, na który składać się będą następujące elementy:

  • prognoza sprzedaży i przychodów ze sprzedaży,
  • prognoza kosztów operacyjnych (w tym kosztów wynagrodzeń),
  • prognoza wymaganych nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania,
  • kalkulacja zapotrzebowania na kapitał obrotowy,
  • prognoza sprawozdań finansowych.

Artykuł ten dotyczy problemu prognozowania nakładów inwestycyjnych i wynikających z tego efektów bilansowo-wynikowych. Należy pamiętać, że nakłady można ponosić w dowolnym miesiącu planu oraz że mogą mieć one różny charakter (stopnie amortyzacji). Można też przyjąć dla nich zróżnicowane parametry finansowania. Naszym zadaniem jest zbudowanie modelu, który pozwoli na automatyczne obliczenie łącznych kosztów amortyzacji i kosztów finansowania dla nakładów realizowanych w danym roku. Konieczne będzie wypełnienie tabeli (Rysunek 1.).

Pozostałe 72% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Na zawodzie biegłego rewidenta, który jest zawodem zaufania publicznego, ciąży obowiązek rzetelnego oraz prawidłowego wykonywania swojej pracy, utrzymując tym samym wysoką jakość przeprowadzanego badania sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu natury

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu  natury

Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara, jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.