Chmura obliczeniowa (ang. cloud computing) coraz częściej wykorzystywana jest w procesach biznesowych. Od podstawowych zastosowań, pozwalających na współdzielenie przestrzeni dyskowej u „wirtualnego” dostawcy, do zaawansowanych rozwiązań w systemach zarządzania. Na co dzień spotykamy się z CC, korzystając z takich rozwiązań jak Gmail, GoogleApp, Dropbox, Box czy Evernote.

Technologię tę można zdefiniować jako następny etap rozwoju Internetu, polegający na dostarczeniu użytkownikowi końcowemu kompleksowej usługi (od podstawowych zasobów obliczeniowych do rozwiązań biznesowych) w dowolnie wybranym przez niego miejscu i czasie. Wprowadzenie CC oznacza jednocześnie całkowite zerwanie z dotychczasowym postrzeganiem infrastruktury IT. Zamiast centrów danych i serwerowni pojawia się usługa, a użytkownik nie ponosi żadnej odpowiedzialności za stronę technologiczną i utrzymanie funkcjonalności zasobów IT (Maintenance). Przedsiębiorstwo dzierżawi zasoby cyfrowe, a pracownicy nie znają lokalizacji komputerów, centrów danych ani aplikacji czy baz danych, z których korzystają. Zasoby te znajdują się bowiem gdzieś w chmurze.

Kluczowym elementem dla zdefiniowania CC jest sprowadzenie całego zjawiska do miana usługi. W odróżnieniu od tradycyjnej infrastruktury IT, w miejsce dotychczasowych aktywów oraz wartości niematerialnych i prawnych (hardware/software) pojawia się usługa pozwalająca na wykonanie tych samych operacji obliczeniowych taniej oraz z pełną dostępnością w miejscu i czasie determinowanym przez wymogi biznesowe. Pozwala to diametralnie zmienić strukturę wydatków na IT. Posługując się zasadą Pareto – w miejsce dotychczasowej struktury, gdzie 80% nakładów stanowiły wydatki na obsługę systemów i infrastrukturę, a tylko 20% na opracowanie nowych aplikacji i optymalizację pracy, dzięki CC prawie całość 80% jest uwalniana (trzeba pamiętać, że CC jest usługą komercyjną, a więc płatną).

Potwierdzają to badania Microsoft, z których wynika, że firmy przeznaczają na opracowywanie nowych aplikacji przeciętnie tylko 11% firmowego budżetu IT, a resztę pochłania obsługa systemów i wydatki na infrastrukturę. Większość wydatków z tych 11% przypada na duże, „strategiczne” projekty, takie jak nabywanie i wdrażanie kluczowych systemów korporacyjnych. Pozostaje więc niewiele środków na takie inicjatywy jak zagwarantowanie pracownikom dostępu do wszystkich potrzebnych dokumentów, niezależnie od tego, gdzie są, jakiego urządzenia używają i z kim pracują1.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.