Activity-Based Costing (model ABC), czyli rachunek kosztów działań, jest metodą pomiaru i kalkulacji kosztów rzadko stosowaną w praktyce i w związku z tym mało popularną i słabo rozumianą. Mała popularność modelu ABC wynika przede wszystkim z tego, że zakłada on zupełnie odmienne podejście do zbierania informacji o ponoszonych kosztach w stosunku do metod „tradycyjnych”.

Główna różnica polega na tym, że model ABC przewiduje zbieranie informacji dotyczących ponoszonych kosztów wg działań realizowanych w organizacji, a nie wg komórek organizacyjnych. ABC jest więc całkowicie odmienną metodą pomiaru i analizy kosztów produkcyjnych i nieprodukcyjnych, która umożliwia bardziej adekwatną i zasadną alokację kosztów do obiektów kosztowych (produkowanych wyrobów, świadczonych usług). Model ABC pozwala na powiązanie procesu zużycia zasobów firmy z realizowanymi działaniami, a następnie działań z obiektami kosztowymi na podstawie stopnia ich zużycia. Służy do dostarczenia informacji przydatnych w procesie planowania, zarządzania, kontroli i kierowania przedsiębiorstwem w celu doskonalenia procesów, poprawy jakości produktów i usług, eliminowania strat produkcyjnych i nieprodukcyjnych oraz osiągania operacyjnych i strategicznych celów organizacji. Niewątpliwie jest to dużo bardziej pomocne narzędzie w zarządzaniu przedsiębiorstwem niż tradycyjne metody alokacji kosztów.

W świetle rachunku kosztów działań najważniejszym elementem każdej organizacji są wykonywane działania (aktywności), które dla potrzeb modelu ABC powinny być wyodrębnione i monitorowane (jest to jeden z najtrudniejszych elementów procesu wdrażania modelu ABC w organizacji). Jak bowiem wskazuje sama nazwa, koszty są tu powiązane z aktywnościami, natomiast produkty/usługi nie stanowią bezpośredniej przyczyny powstawania kosztów, mimo że w celu ich wytworzenia zużywa się zasoby.

Model ABC a „tradycyjny” rachunek kosztów

Koszty są ponoszone w związku z wykonywaniem określonych działań, które w dalszej kolejności alokuje się do wytwarzanych produktów bądź realizowanych usług (tzw. obiektów kosztowych). Na rys. 1 zaprezentowano sposób „rozumowania” stosowany w modelu ABC. W „tradycyjnych” modelach kosztowych brakuje elementu wyodrębnienia działań realizowanych w organizacji i identyfikacji nośników kosztów (rys. 2).

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.