Coraz częściej wykorzystujemy aplikacje mobilne. Robią to zarówno konsumenci, jak i firmy. Przedstawiamy dane i trendy oraz polecane aplikacje, z których możemy korzystać na co dzień. Ułatwiają wiele czynności i oszczędzają czas.

Przegląd aplikacji mobilnych dla menedżerów finansowych

Za sprawą technologii bankowość i finanse stają się łatwiejsze w zarządzaniu. Już od lat coraz rzadziej zdarza się, że musimy wybrać się do banku, żeby przeprowadzić operację finansową – wszystkie zadania zrealizujemy przez Internet.

W ostatnich latach zarządzanie finansami stało się jeszcze wygodniejsze, ponieważ pojawiło się wiele przydatnych aplikacji mobilnych. Pozwalają one nie tylko na sprawdzanie rachunku, ale też przypominają o dokonaniu poszczególnych wpłat, monitorują budżety, a także automatycznie łączą informacje o środkach przechowywanych na różnych kontach, dzięki czemu zyskujemy łatwy wgląd we wszystkie finanse, jakimi dysponujemy.

W Polsce jedną z najpopularniejszych aplikacji jest Kontomierz.pl (dostępna dla systemów Android i iOS). Pozwala zdefiniować budżet na dowolną kategorię (np. koszty firmowe), a następnie śledzi wykorzystanie środków i informuje, kiedy przekroczymy limity. Łączy wszystkie wydatki i przychody z różnych rachunków bankowych, a także oferuje spersonalizowane rekomendacje, sugerując korzystniej oprocentowane rachunki. Podobnie jak inne aplikacje finansowe Kontomierz nie przechowuje hasła bankowego i go nie zna, nie wymaga też podawania danych osobowych.

Bezpieczeństwo w standardzie

Choć aplikacje mobilne potrafią zaimportować historię rachunków bankowych, ich twórcy nie znają i nie przechowują naszych haseł do logowania w bankach. Wpisujemy je jedynie w aplikacji na komputerze, która łączy się z danym bankiem, a następnie wczytuje historię i wysyła te dane – bez hasła bankowego – na serwery danego usługodawcy. Wiele aplikacji pozwala też na manualne importowanie danych, gdzie samodzielnie ładujemy pliki z historią konta do danej aplikacji.

Jeśli bankowość, to mobilna

W zasadzie każdy bank w Polsce oferuje własną aplikację mobilną, począwszy od Alior Mobile i ING Mobile, przez mBank, Bank Pekao, aż po Citi Handlowy czy Bank Millennium. W zależności od aplikacji możemy nie tylko realizować przelewy czy sprawdzać stan rachunku, ale też np. dodawać wykresy obrazujące stan posiadanych środków czy moduły szybkich przelewów wysyłanych bez potrzeby logowania. Są też funkcje automatyzujące czynności bankowe, np. planowanie wszystkich comiesięcznych płatności i ich realizacja za pomocą jednego przycisku.

Przedsiębiorcy i menedżerowie mogą też zwrócić uwagę na aplikacje, takie jak IdeaBank SA, pozwalające szybko zakładać lokaty przy pomocy telefonu. Jeśli rozliczamy się z fiskusem kwartalnie, możemy wówczas inwestować środki z VAT na lokatach jedno- lub dwumiesięcznych, żeby przed opłaceniem podatków móc na nich jeszcze zarobić kilkaset złotych (lokaty zwykle są do 10-20 tys. zł i przy oprocentowaniu 2-3,5%). Za sprawą aplikacji tego typu operacje są uproszczone do minimum i zajmują mało czasu.

W celu zapewnienia bezpieczeństwa aplikacje prowadzą też proces anonimizacji. Oznacza to, że nie tylko nie wymagają danych osobowych, ale też pozbywają się ich z opisów transakcji i rachunków. Wszystko po to, żeby aplikacja mogła przechowywać dane finansowe, ale tak, aby trudno było je skojarzyć z konkretną osobą. Twórcy aplikacji zalecają też, by w trakcie zakładania konta skorzystać dla poprawy bezpieczeństwa z takiego adresu e-mail, który nie pozwala ustalić tożsamości. To skuteczne działania zapobiegawcze – nawet jeśli daną aplikację cechuje wysoki poziom bezpieczeństwa, lepiej dmuchać na zimne.

Chcąc zapewnić jeszcze lepszą ochronę, aplikacje wykorzystują szyfrowaną komunikację, stosując symetryczny szyfr blokowy AES (Advanced Encryption Standard) z kluczem 256-bitowym, gdzie zachodzi 14 cykli powtórzeń przekształcających dane wejściowe (tekst jawny) w dane wyjściowe (szyfrogram). Co to oznacza w praktyce? To proste: nie ma możliwości podejrzenia danych podczas przesyłania. Nie może zrobić tego nawet twórca aplikacji.

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Zasady etyki zawodowej biegłych rewidentów z uwzględnieniem najnowszych zmian prawnych

Na zawodzie biegłego rewidenta, który jest zawodem zaufania publicznego, ciąży obowiązek rzetelnego oraz prawidłowego wykonywania swojej pracy, utrzymując tym samym wysoką jakość przeprowadzanego badania sprawozdania finansowego.

Czytaj więcej

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu natury

Wybrane problemy przeprowadzania inwentaryzacji drogą spisu  natury

Mimo że inwentaryzacja składników majątku drogą spisu z natury jest niemal tak stara, jak sama rachunkowość, to nadal występują wątpliwości i problemy, które ostatecznie skutkują popełnieniem błędów w tym obszarze. W niniejszym materiale zwracamy uwagę na sześć z nich.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.