Planowanie finansowe jest jedną z podstawowych umiejętności kontrolera finansowego. Tradycyjnie wiedza ta postrzegana jest przez pryzmat dorocznych procesów budżetowych lub biznesplanów. Tego typu zadania faktycznie są złożonymi procesami, jednakże planowanie finansowe pojawia się również w codziennej pracy, gdzie należy oceniać jednostkowe zadania inwestycyjne.

Krótki kurs planowania finansowego

Coraz więcej problematyki planowania finansowego pojawia się również w procesach wyceny wartości przedsiębiorstw, gdzie oszacowanie przepływów finansowych jest podstawą metodologii DCF.

W poniższym artykule postaram się przybliżyć metodologię planowania finansowego oraz warsztatu, który pomoże w prosty sposób przygotować projekcje cash flow i sprawozdań finansowych. Wykorzystane zostanie przykładowe zadanie inwestycyjne, które przeanalizujemy w następujących etapach:

  • Projekcja nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania.
  • Plan przychodów i kosztów.
  • Plan zapotrzebowania na kapitał obrotowy.
  • Plan przepływów pieniężnych.
  • Plan sprawozdań finansowych.
  • Ocena efektywności inwestycji.

Projekcja nakładów inwestycyjnych i źródeł finansowania

Budowę planu rozpoczynamy od określenia przedmiotu analizy, czyli nakładów inwestycyjnych. Z tym wiążą się takie elementy jak sposób finansowania oraz przyszła amortyzacja. W tych pierwszych krokach powinniśmy określić przede wszystkim:

  • jaka część nakładów zostanie sfinansowania kapitałem własnym, a jaka pochodzić będzie z zewnętrznych źródeł finansowania;
  • jaka będzie stawka amortyzacji i jak wyglądać będzie plan amortyzacji (tabela 1).

Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.