Jesteśmy obecnie na etapie, w którym MSR są sukcesywnie zastępowane przez MSSF. Niestety wewnętrzne służby finansowo-księgowe nie posiadają wystarczającej wiedzy, doświadczenia i czasu, aby proces przejścia na MSSF przeprowadzić efektywnie i w pełni prawidłowo. Dla sukcesu ważna jest świadomość błędów i przeoczeń, które mogą zostać popełnione w trakcie sporządzania tychże sprawozdań.

MSSF, czyli Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej często są używane jako zamiennik pojęcia MSR, czyli Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. System MSSF jest pojęciem szerszym i swym zakresem obejmuje: MSSF, MSR oraz Interpretacje wydane przez Stały Komitet ds. Interpretacji (SKI) Komitet ds. Interpretacji Międzynarodowej Sprawozdawczości Finansowej (KIMSF). Należy zauważyć, iż Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) nie wydaje już MSR, tylko MSSF, chociaż znaczna część wydanych w przeszłości MSR ciągle funkcjonuje nadal pozostaje w mocy, aczkolwiek trwa proces sukcesywnego „zastępowania” MSR nowymi MSSF.

Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na długoterminowe konsekwencje związane z faktem przejścia na MSSF i sporządzania sprawozdań finansowych wg MSSF, w tym na różne błędy i przeoczenia popełniane w trakcie sporządzania tychże sprawozdań. Oczywiście podstawowym wyzwaniem jest zawsze samo przejście na MSSF. W tym celu został wydany MSSF nr 1, który reguluje ten proces, aczkolwiek przejście to wymaga dużej wiedzy i doświadczenia w obszarze MSSF. Wewnętrzne służby finansowo-księgowe zwykle nie posiadają jednak wystarczającej wiedzy, doświadczenia i czasu, aby proces przejścia na MSSF przeprowadzić w sposób efektywny i w pełni prawidłowy.

Przejście na MSSF i sporządzenie pierwszego sprawozdania finansowego wg MSSF jest pierwszym krokiem na długiej i czasami ciernistej drodze sprawozdawczości wg MSSF. Sprawozdawczość wg MSSF to nie tylko „cyferki” wygenerowane przy zastosowaniu obowiązujących Standardów i Interpretacji. Niezwykle istotną kwestią są wszelkie ujawnienia, opisy, komentarze, tabelki i zestawienia, które powinny się znaleźć w informacji dodatkowej, aby sprawozdanie finansowe można było uznać za zgodne z MSSF. Charakterystyczne jest to, iż w polskiej ustawie o rachunkowości wymieniono w jednym miejscu w kilkunastu punktach, co się powinno znaleźć w informacji dodatkowej do sprawozdania finansowego. Jeśli jednostka dominująca sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, wówczas musi się również posiłkować Rozporządzeniem Ministra Finansów z 25 września 2009 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania przez jednostki inne niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji skonsolidowanych sprawozdań finansowych grup kapitałowych. Powołane rozporządzenie dotyczy w głównej mierze zasad i technik konsolidacji, a w mniejszym stopniu ujawnień i opisów wymaganych w informacji dodatkowej w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym. Na podstawie analizy zapisów zawartych w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniu MF w odniesieniu do zakresu/szczegółowości informacji dodatkowej w sprawozdaniu finansowym można uznać, iż sporządzenie jednostkowego i skonsolidowanego sprawozdania finansowego według polskich zasad i standardów rachunkowości (PSR) nie jest wielkim wyzwaniem i zwykle takie zawiera około 20–30 stron.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Prawne aspekty akcji promocyjnych

Ważnym elementem w każdym biznesie jest jego promocja i powiązane z nią działania marketingowe. Pomagają one zaangażować społeczność zebraną wokół marki oraz zainteresować nią nowe osoby. Dlatego często decydujemy się na przeprowadzenie różnych form kampanii promocyjnych. Jednak cały proces przygotowania, a następnie przeprowadzenia w skuteczny i efektywny sposób tego rodzaju akcji nie kończy się na etapie kreatywnym i opracowaniu strategii marketingowej. Równie istotne są kwestie prawne, takie jak zidentyfikowanie właściwej formy akcji promocyjnej oraz zadbanie o wszystkie aspekty ochrony danych osobowych.

Czytaj więcej

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy

Umowy o korzystanie z cudzych praw lub rzeczy obejmują umowy nazwane, takie jak: umowa najmu (art. 659 kc), dzierżawy (art. 693 kc), leasingu (art. 7091 kc) oraz użyczenia (art. 710 kc). Przedmiotem tego typu umów mogą być aktywa, takie jak: środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz inwestycje w nieruchomości i prawa.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.