Dźwignie kierownicze (ang. levers of control) stanowią technikę implementacji strategii, zaprezentowaną przez Simonsa (1995) w odpowiedzi na firmowe konflikty, będące konsekwencją potrzeb zarówno w zakresie innowacji, jak i osiągania wyznaczonych celów (Peijhan 2007, s. 258).

Stąd kierownictwo jednostki powinno dysponować odpowiednią wiedzą dotyczącą sposobu osiągania zarówno wysokiego stopnia uczenia się (innowacyjność), jak i wysokiego poziomu kontroli (efektywność). Model ten akcentuje kwestię pojawiających się napięć między poszczególnymi podsystemami kontroli zarządczej, służącymi zaspokojeniu potrzeb organizacji (Bisbe, Barrubes 2012, s. 711). Stanowi on instrument bilansowania przeciwstawnych sił (stanowiących efekt pojawiających się konfliktów) między (Tessier, Otley 2012, s. 172):

  • swobodą działania a ograniczeniami,
  • kompetencjami a odpowiedzialnością,
  • odgórnymi dyrektywami kierownictwa a oddolną kreatywnością pracowników,
  • eksperymentowaniem a skutecznością.

Model dźwigni kierowniczych składa się z przedstawionych na rysunku 1, następujących podsystemów strategicznej kontroli (Bruining, Bonnet, Wright 2004, s. 158; Tuomela 2005, s. 296; Tessier, Otley 2012, s. 172; Frow, Marginson, Ogden 2005, s. 272):

  • wartości (ang. beliefs systems),
  • rozgraniczającego (ang. boundary systems),
  • diagnostycznego (ang. diagnostic control systems),
  • interaktywnego (ang. interactive control systems).

Podsystemy: wartości i rozgraniczający uwzględniają zasoby kadrowe w trakcie procesu implementacji strategii. Wytyczają one pracownikom właściwy sposób zachowania, adekwatny do realizowanej strategii. Z kolei podsystemy: diagnostyczny i interaktywny służą weryfikacji zachowań pracowników w aspekcie wykonania określonych celów strategicznych.

Pozostałe 59% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.