Projekty długoterminowe są ryzykowne i podatne na nieprawidłowości. Ze względu na swoją specyfikę mogą być narzędziem do ukrycia rzeczywistej złej sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. Wynika to w szczególności z faktu, iż dotyczą one więcej niż jednego okresu sprawozdawczego, a nieodłączną ich częścią jest zmienność.

Wykrywanie nieprawidłowości w projektach długoterminowych

Projekty długoterminowe spotykamy w różnych branżach (najbardziej popularne są usługi budowlane, ale przedmiotem projektów długoterminowych może być też np. tworzenie systemów informatycznych). Mogą więc dotyczyć usług materialnych i niematerialnych.

W ujawnianiu anomalii, które mogą wskazywać na symptomy nieprawidłowości, przydatna jest analiza danych. Jedną z metod weryfikacji oraz identyfikacji nadużyć i nieprawidłowości jest analiza trendów i odchyleń. Analiza taka powinna odbywać się na poziomie danych zagregowanych w czasie dla całego okresu inwestycji, a następnie obserwacje powinny być uzupełnione weryfikacją danych detalicznych, tj. szczegółowych księgowań.

Specyfika projektów długoterminowych

Projektami długoterminowymi określamy inwestycje realizowane dłużej niż 6 miesięcy, nawet przez kilka lat. Moment ich rozpoczęcia, kontynuacja oraz zakończenie realizacji prac przypadają na różne okresy sprawozdawcze. W konsekwencji przed zakończeniem projektu powstają kolejne sprawozdania finansowe: miesięczne, kwartalne, półroczne i roczne.

Projekt długoterminowy może być finansowany i rozliczany w różnych modelach, w skrajnym przypadku wykonawca przez cały czas trwania inwestycji wykłada środki, a dopiero po zakończeniu projektu dostaje zapłatę. Gdyby w kolejnych sprawozdaniach finansowych ujmować tylko rozliczone koszty i przychody, firma w okresie realizacji projektu długoterminowego wyglądałaby jak podmiot permanentnie przynoszący straty. Przez kilka lat wykazywałaby jedynie koszty, czyli wydatki na pracowników, maszyny, materiały itp., co skutkowałoby pogłębiającą się stratą. Dopiero po zakończeniu projektu i otrzymaniu wynagrodzenia wykazałaby przychody i nieproporcjonalnie wysoki zysk. W takim przypadku skumulowany zysk wynikający z kilku lat działalności odzwierciedlony byłby punktowo w jednym momencie w czasie.

Przy takim podejściu zarządzający firmą nie wiedzieliby na bieżąco, który projekt długoterminowy jest rentowny, a który generuje straty. Poza tym zaburzony byłby obraz firmy dla podmiotów zewnętrznych: właścicieli, inwestorów czy kontrahentów.

Rozliczanie projektów długoterminowych

Aby uniknąć zniekształcania obrazu sytuacji finansowej firmy, projekty długoterminowe rozliczane są proporcjonalnie do stopnia ich zaawansowania zgodnie z zasadą współmierności przychodów i kosztów. Zakłada się, że przychody związane z projektem kształtują się proporcjonalnie do zawansowania prac. Oznacza to, że w sprawozdaniach finansowych ujmowane są przychody należne, ale jeszcze niezrealizowane. Stopień zaawansowania prac i w konsekwencji należnych przychodów za dany okres można mierzyć, przyjmując różne metody, m.in. udziału kosztów poniesionych w stosunku do całkowitych kosztów wykonania usługi lub liczby przepracowanych godzin. Jest to zgodne z art. 34a ustawy o rachunkowości.

Projekty długoterminowe związane są ze sporym ryzykiem zmienności. Ze względu na długi horyzont czasowy w tracie realizacji projektu zmienić się może właściwie wszystko: ceny maszyn, surowców, koszty pracy, sytuacja polityczna, koniunktura gospodarcza itp. Te czynniki mogą bezpośrednio wpłynąć na planowany wynik projektu, zwiększając ryzyko, że projekt, który miał być rentowny, przyniesie stratę.

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.