– Panie dyrektorze, audytor zwrócił nam uwagę, że w polityce rachunkowości nie opisaliśmy sposobu wyceny rozchodu udziałów w spółkach zależnych, a w tym roku planujemy sprzedać pewną liczbę tych udziałów. Jaki sposób wyceny rozchodu inwestycji w jednostkach podporządkowanych mam wpisać do polityki rachunkowości?

– Pani Katarzyno, proszę, niech Pani ustali to sama i wprowadzi odpowiednie zmiany formalne.

Czy do takich rozmów dochodzi w rzeczywistości?

Czy dyrektorzy finansowi, skupieni na procesach restrukturyzacji, pozyskiwaniu finansowania, budowaniu i kontrolowaniu budżetów albo też na ekspansji firmy, mają czas i ochotę analizować metody wyceny, stosowane w rachunkowości? Pewnie, jak to zwykle w życiu, bywa różnie. Niektóre firmy zwracają uwagę na wybór metod wyceny, analizują wpływ poszczególnych metod na raportowane wyniki, ale także analizują wiele innych aspektów. Inne z kolei nie przywiązują do tego zagadnienia większej wagi, a stosowane w tych firmach zasady wyceny są najczęściej pochodną decyzji podjętej na etapie formalnego przygotowania polityki rachunkowości zgodnie z wymaganiami ustawy o rachunkowości.

MSR i ustawa o rachunkowości

W Polsce stosuje się jeden z dwóch sposobów sporządzania sprawozdawczości finansowej: zgodnie z ustawą o rachunkowości (dalej „ustawa”) lub też zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości w zakresie przyjętym przez Unię Europejską („MSR”), przy czym zakres podmiotów, które mogą stosować MSR, jest mocno ograniczony (spółki publiczne, podmioty zależne od podmiotów sporządzających sprawozdania finansowe zgodnie z MSR). Zarówno w ustawie, jak i w MSR można znaleźć regulacje, zgodnie z którymi określony składnik aktywów czy też pasywów może podlegać pomiarowi w różny sposób (sytuacja ta dotyczy także sposobu rozliczenia pewnych transakcji gospodarczych), a sposób pomiaru (rozliczenia) zależy od arbitralnej decyzji podmiotu. W Tabeli 1. zostały przedstawione najważniejsze pozycje aktywów i pasywów (rozliczenia transakcji gospodarczych), dla których istnieje możliwość wyboru między różnymi metodami wyceny.

 

Liczba możliwych wariantów metod wyceny jest dosyć spora – zarówno w ustawie o rachunkowości, jak i MSR. Ponieważ alternatywne metody wyceny powodują powstawanie innych wartości, wybór określonej metody będzie na ogół powodował powstawanie różnic w sprawozdawczości finansowej w stosunku do metody alternatywnej.

W artykule przeanalizowano kilka proponowanych modeli wycen i dokonano oceny wpływu ich zastosowania nie tylko na wynik finansowy i bilans, ale także na takie aspekty jak wpływ na wskaźniki finansowe, zdolność dywidendowa podmiotu, wskaźniki finansowe oraz organizacja rachunkowości.

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.