Celem każdej organizacji jest maksymalizacja wartości dla właścicieli. Realizacja tego celu zależy od osób (menedżerów) kształtujących tę organizację. Osiągnięcie sukcesu przez przedsiębiorstwo wymaga zbudowania hierarchii celów, tak aby cele cząstkowe realizowane przez menedżerów poszczególnych ośrodków odpowiedzialnych wspólnie składały się na cel całego przedsiębiorstwa.

Niezależnie od funkcjonującej struktury organizacyjnej, kluczowym elementem funkcjonowania przedsiębiorstwa jest proces podejmowania decyzji. Decyzje w przedsiębiorstwie podejmowane są na podstawie różnych kryteriów, w szczególności — informacji planistycznej dostępnej w organizacji, wypływającej wprost z jego strategii. Oznacza to, że osoby podejmujące decyzje powinny znać strategię przedsiębiorstwa. Nie jest to jeszcze wystarczające, gdyż menedżerowie nie zawsze muszą działać w interesie właścicieli. Konieczne jest zapewnienie, aby byli oni zainteresowani realizacją celu organizacji.

Aby to osiągnąć, trzeba zapewnić zbieżność celów organizacji z celami osób podejmujących decyzje, które mają wpływ na jej funkcjonowanie. Zbieżność celów to stan, w którym jednostki podejmują działania będące zarówno w ich własnym interesie, jak i w interesie całej jednostki. Jest ona osiągana przez połączenie mechanizmów motywacyjnych i kontrolnych. Poszczególne osoby powinny być zachęcane do działań, które z jednej strony są w ich własnym interesie, ale równocześnie są w interesie organizacji. Można to osiągnąć przy wykorzystaniu dwóch rodzajów narzędzi – kontroli zarządczej i systemów motywacyjnych.

Nawet sprawne funkcjonowanie tych narzędzi nie zapewni jednak sukcesu, w sytuacji gdy menedżerowie organizacji nie mają odpowiednich kompetencji i kwalifikacji, aby realizować postawione przed nimi cele. System oceny kompetencji, czyli okresowe oceny pracowników i weryfikacja ich kwalifikacji, powinien być nieodzownym elementem kompleksowego systemu zapewniającego realizację celów organizacji.

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.