W dotychczasowej pracy controllera przewidywalność prognoz długoterminowych można było opierać na standardowych procedurach wypracowanych i funkcjonujących od wielu lat w organizacji. Dzisiaj, w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu biznesowym i niepewności co do prognoz na poziomie wskaźników makroekonomicznych oraz dynamicznie zmieniającym się rynku spowodowanym kryzysem, pewność prognozy planów jest obarczona zdecydowanie większym ryzkiem niż w czasach stabilizacji rynkowej.

Kiedy inwestować?

Nowymi zadaniami dla controllerów stają się częstsza analiza założeń planów rozwoju firmy na poziomie strategicznym oraz permanentna kontrola wskaźników (np. dla BSC) na poziomie taktycznym, tak aby móc szybko reagować na zmiany, które determinują osiągnięcie założonych celów. Standardowe modele cyklu życia ekonomicznego firmy mogą przyjąć nieco inny kształt, co zaprezentowano na poniższym rysunku.

Czerwoną kreską oznaczono dzisiejszy, prawdopodobny cykl w porównaniu do okresu stabilizacji makroekonomicznej i stabilnego rynku. A więc mamy jedno wyjście, dynamika zmian zmusza nas do stosowania jednej z podstawowych dewiz w wielu organizacjach — „U nas niezmienne są zmiany”. Banałem jest stwierdzenie, że rozwój organizacji jest uzależniony od inwestycji w innowację. Ale tak to właśnie działa. Z przedstawionej krótkiej charakterystyki fazy „doskonałości operacyjnej” już tylko krok do stagnacji, a jej pierwszymi symptomami są przerost administracji, nadmierna liczba procedur i … stabilny poziom sprzedaży. W zasadzie nic nie należy robić, bo „wszystko idzie zgodnie z planem”. Ale to dla nas informacja, że następną fazą jest niestety już równia pochyła. Kolejnym zasadniczym pytaniem jest, czy inwestować w rozwój (nowe produkty, nowy model biznesowy), czy w modernizację (zmienione dotychczasowe produkty, aktywa pracujące na naszą korzyść ulegają jedynie procesom modernizacyjnym)? Nie ma jednoznacznej odpowiedzi. W dużej mierze zależy to również od branży i oferowanych produktów. Sprzedając energię elektryczną, można poprawić jej jakość. Można ją wytwarzać inaczej (elektrownie atomowe, odnawialne źródła energii, nowe technologie, np. kogeneracja – ciepło + energia elektryczna), można ją lepiej dystrybuować i przesyłać, produkt pozostaje jednak niezmienny. Natomiast branża ICT to ciągle nowe produkty. Dzisiaj już nie wiadomo, czy urządzenie, które posiadamy, nazywamy komputerem, smartfonem, telefonem itp., ponieważ spełniają one podobne funkcje, łącznie z oglądaniem programów TV w trybie online.

Pamiętaj! Żadna przewaga
nie jest Ci dana na zawsze.

Zanim zaczniemy wykonywać model inwestycyjny.

Z moich doświadczeń współpracy z wieloma controllerami oraz osobami odpowiedzialnymi za przygotowanie inwestycji wynika, że najlepiej (w szczególności dla większych projektów i wszystkich projektów o charakterze rozwojowym) zastosować trzy lub cztery kolejne etapy (patrz Tabela 1.):

Pozostałe 87% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Metody wyceny aktywów własnych

Metody wyceny aktywów własnych

Wycena inwestycji jest dobra tylko wtedy, kiedy obie strony transakcji wyjdą na niej win-win. Żeby tak jednak było, obie strony działające w otoczeniu gospodarczym powinny posiadać taką samą informację, wolną od zniekształceń. Oczywiście wiemy, że tak nie jest i tak naprawdę któraś ze stron musi zawsze okazać się w dłuższej perspektywie lekko pokrzywdzona. Co zrobić, by nie być po tej gorszej stronie inwestycji? Trzeba nauczyć się kilku podstawowych metod wyceny własnych aktywów.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 11-12/2023

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Rozwijamy się z naszymi klientami i dla naszych klientów

Członek zarządu Controlling Systems o tym, jak zmieniał się controlling w Polsce na przestrzeni ostatnich 20 lat, nowych wyzwaniach oraz szansach dla rozwoju systemów controllingowych i znaczeniu czynnika ludzkiego w rozwoju controllingu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.