Prowadzenie przedsiębiorstwa czy działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem. Podstawą do rozpoczęcia czynności związanych z zarządzaniem ryzykiem i jego controllingiem jest przeświadczenie, że przedsiębiorstwo funkcjonuje po to, aby przynosić zyski swoim właścicielom i pozostałym współpracującym z nim podmiotom.

Właściciele oraz kierownictwo powinni określić, jak wielkie ryzyko są skłonni podjąć, aby zrealizować swe cele. Zrozumienie ryzyka związanego z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa staje się więc podstawą do zdefiniowania zagrożeń dla tworzenia wartości dodanej. Wdrożenie controllingu ryzyka musi zagwarantować wzrost wartości firmy oraz poprawę jej ratingu finansowego, eliminując niezamierzone wydatkowanie środków finansowych i niszczenie wartości w jednostce gospodarczej1.

Ryzyko zawsze towarzyszyło i będzie towarzyszyć naszemu życiu. Jest ono nierozerwalnie związane z każdą działalnością, która zmierza do osiągnięcia zaplanowanych wyników. Ryzyko samo w sobie nie jest niczym złym. Staje się ono jednak zagrożeniem, w momencie gdy nie zostało oszacowane, jest niewłaściwie zarządzane lub stanowi element zaskoczenia2. Chcąc sprostać ciągle zmieniającym się wymaganiom, menedżerowie muszą zmieniać swój pogląd na rzeczywistość oraz sposób myślenia. W związku z tym coraz częściej sięgają oni po nowoczesne metody zarządzania, umożliwiające im eliminację niektórych elementów niepewności oraz podejmowanie właściwych decyzji. Zmiany sposobu działania przedsiębiorstw powodują, że to controlling staje się filozofią ich istnienia.

Celem artykułu jest wyjaśnienie, jaki wpływ ma dobrze wprowadzony system controllingu ryzyka, a w szczególności jego wykorzystanie w zarządzaniu procesami produkcyjnymi oraz próba odwzorowania wpływu ryzyka w pomiarze efektywności gospodarowania.

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.