Zobowiązania handlowe to jedno ze źródeł finansujących bieżącą działalność. Warto właściwie nimi zarządzać i je kontrolować. Brak kontroli może zakłócić funkcjonowanie firmy, m.in. narażając ją na kary umowne, dodatkowe koszty pozyskania finansowania lub nawet utratę płynności. Przedstawiamy kilka narzędzi, które pomogą uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji i przyniosą firmie dodatkowe korzyści.

Kontrola zobowiązań handlowych

Poruszając problem zarządzania w obszarze źródeł finansowania, przedsiębiorstwa koncentrują się głównie na zarządzaniu zobowiązaniami będącymi bezpośrednimi źródłami dopływu kapitału (kredyty bankowe, faktoring, leasing itp.). Szczegółowej analizie rzadko podlegają zobowiązania handlowe. Firmy skupiają się przede wszystkim na tym, co generuje wymierny koszt, wyrażony np. w formie oprocentowania. Jednak skuteczne zarządzanie zobowiązaniami handlowymi także może istotnie poprawić rentowność firmy i wynik finansowy.

Korzyści, jakie przedsiębiorstwo może osiągnąć z zaangażowania działu finansowo-księgowego w zarządzanie zobowiązaniami handlowymi, polegają na:

  • ograniczeniu opóźnień w płatnościach, skutkującemu mniejszymi płatnościami odsetek, a w konsekwencji poprawą wyniku finansowego,
  • poprawie obiegu dokumentów, co korzystnie wpływa na planowanie płynności finansowej oraz racjonalne wykorzystanie zewnętrznych źródeł finansowania,
  • wspomaganiu podejmowania decyzji, czy kupić za gotówkę, czy na kredyt bez opustu,
  • uzyskiwaniu maksymalnych korzyści z kształtowania optymalnych terminów płatności,
  • skuteczniejszym nadzorze nad terminami zapłaty zgodnie z przepisami prawa i ich konsekwencjami,
  • pozytywnym wpływie na cykl konwersji gotówki,
  • poprawie zdolności przedsiębiorstwa do zaciągania długów,
  • regulacji płynności i rentowności przedsiębiorstwa.
  • kontroli terminów płatności.

Podstawowym kontrolowanym parametrem jest termin płatności wobec dostawców. Im dłuższy jest ten termin, tym większa korzyść dla kupującego. Dzięki odroczeniu płatności w czasie przedsiębiorstwo może dłużej obracać cudzą gotówką (wówczas zwiększa przychody) lub rzadziej sięgać po rezerwy płynności (w takim przypadku ograniczone zostaną koszty finansowe).

W celu przeprowadzenia szybkich analiz w zakresie terminów płatności warto wykorzystać system informatyczny oraz zalety arkusza kalkulacyjnego. W systemie każda faktura powinna być księgowana na koncie analitycznym odpowiedniego dostawcy. Fakturze trzeba przypisać datę wystawienia i datę płatności. Coraz więcej odbiorców, chcąc wyeliminować niepożądane zachowania dostawców (zbyt późna wysyłka faktur, błędy w przesyłanych fakturach), zastrzega liczenie terminu płatności od daty otrzymania poprawnie wystawionej faktury. W takim przypadku w systemie informatycznym trzeba zdefiniować dodatkowy parametr decydujący o tym, od kiedy rozpoczyna się bieg terminu zapłaty. Mając tak przygotowane dane, można je „wyeksportować” do arkusza kalkulacyjnego. Różnica między datą płatności a datą, od której termin płatności zaczął być naliczany, to okres odroczenia zapłaty w czasie. Ważne jest rozróżnienie daty, od kiedy obowiązuje termin płatności, od daty wystawienia dokumentu. Mogą być one bowiem różne (przykład 1).

tabela 1. Zestawienie faktur / Źródło: Opracowanie własne

FAKTURA

Data podstawy

Data płatności

Termin płatności

Termin płatności 2

1

5/16/2016

5/30/2016

 

14,00

2

5/24/2016

6/7/2016

 

14,00

3

5/22/2016

6/5/2016

 

14,00

4

5/22/2016

6/5/2016

 

14,00

5

5/30/2016

6/13/2016

 

14,00

6

5/22/2016

6/5/2016

 

14,00

Pozostałe 68% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz też zobaczyć ten artykuł i wiele innych w naszym portalu Sprzedaz 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.