Crowdfunding - finansowanie społecznościowe w praktyce

FiC_48_72.jpg

Crowdfunding to wciąż nowe zjawisko. Mechanizm inicjuje wystąpienie do społeczności internetowej z prośbą o udzielenie wsparcia w realizacji projektu, którym może ona być zainteresowana. Definicja crowdfundingu obejmuje otwarte zgłoszenie, polegające na zgromadzeniu środków finansowych w formie darowizny czy inwestycji bądź wspieranie określonej inicjatywy w innej formie wynagrodzenia. Projekt czy przedsięwzięcie jest finansowane przez grupę jednostek niebędących profesjonalistami. Komunikacja najczęściej odbywa się za pośrednictwem Internetu. Rewolucyność tego pomysłu polega na tym, że ludzie po raz pierwszy są lub staną się kapitałodawcami dla nowych przedsięwzięć. W zamian za to otrzymują określone świadczenie zwrotne.

Jakie projekty mogą pozyskać dofinansowanie

Finansowanie może uzyskać każde przedsięwzięcie, o ile tylko uda się zainteresować i namówić do wsparcia osoby trzecie. W związku z tym każdy projekt wymaga odpowiedniego przygotowania zarówno pod względem biznesowym, merytorycznym, jak i promocyjnym. Szczególnie ten ostatni aspekt ma znaczenie, jeżeli zależy nam na zainteresowaniu jak najszerszej społeczności, co z kolei może się przełożyć na dynamikę pozyskiwania potrzebnych funduszy. Wsparcie mogą otrzymać rozmaite podmioty, od instytucji charytatywnych i kulturalnych po społeczne i biznesowe.

Schemat postępowania, mający na celu pozyskanie środków finansowych, jest stały. W pierwszej kolejności należy jasno określić cel, na który pieniądze mają zostać przeznaczone, wskazać wysokość potrzebnej kwoty oraz czas trwania zbiórki. Następnie osoby, które są gotowe wesprzeć inicjatywę, wpłacają środki za pośrednictwem portalu, na którym jest prowadzona zbiórka. Kapitał można gromadzić z wykorzystaniem urządzeń teleinformatycznych, a gotówkę przekazywać w sposób niematerialny. Możliwość wsparcia projektu jest zawsze otwarta dla każdego (open call). Każdorazowo za udzielenie wsparcia finansowego oferuje się świadczenie zwrotne. Warto jeszcze raz podkreślić, że crowdfunding udziałowy i marketing idą w parze., a crowdfunding bez marketingu nie ma sensu.

Dostęp możliwy dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę
Drukuj

Zobacz również

Archiwum

Polecamy