W roku 2018 na polskim rynku fuzji i przejęć doszło do 211 transakcji. To tyle samo co w roku 2017. Należy zaznaczyć, że liczba transakcji na polskim rynku M&A utrzymuje się na stabilnym poziomie już od kilku lat. Po dynamicznym wzroście, który obserwowaliśmy w latach 2013–2015 (z poziomu 135 w roku 2013 do rekordowego poziomu 247 w roku 2015) liczba transakcji na krajowym rynku M&A jest co roku porównywalna (188 w 2016 roku, 211 w 2017 oraz 211 w roku 2018).

Najwyższą pod względem wartości transakcją w roku 2018 był wykup 37% akcji czeskiego Unipetrolu przez PKN Orlen przeprowadzony na drodze wezwania giełdowego, które zostało ogłoszone w grudniu 2017 r., a zamknięte w lutym 2018 r. 6% akcji, które pozostały w obrocie, zostało nabyte w wyniku wykupu przymusowego w październiku 2018 roku. Wartość całego pakietu opiewała na kwotę ok. 4,2 mld zł. W rezultacie PKN Orlen stał się jedynym właścicielem Unipetrolu. Unipetrol należy do największych w Czechach producentów wyrobów rafineryjnych oraz petrochemicznych. Produkcja spółki obejmuje oleje napędowe, substancje asfaltowe, płynne produkty petrochemiczne i inne. Do Unipetrolu należy największa w Czechach sieć stacji benzynowych Benzina, na którą składa się 405 punktów. Transakcja ma doprowadzić do wzmocnienia pozycji konkurencyjnej polskiego koncernu na rynku europejskim. Ważnym celem strategicznym stojącym za tym przejęciem była chęć wzmocnienia pionu petrochemicznego w ramach Grupy Orlen. PKN Orlen jest akcjonariuszem Unipetrolu od 2004 r., kiedy to objął 63% udziałów w spółce od czeskiego funduszu rządowego. Transakcja ta była częścią prywatyzacji czeskiego przemysłu petrochemicznego. Warto również wspomnieć, że w grudniu 2018 r. PKN Orlen złożył w Komisji Europejskiej wniosek o wydanie zgody na połączenie z Grupą Lotos. Jeżeli ta transakcja dojdzie do skutku, powstanie podmiot o silnej pozycji na rynku paliwowym w regionie Europy Środkowej.

W ciągu ostatnich trzech lat największym powodzeniem inwestorów cieszą się spółki z sektora Media/IT/Telecom. Jest kilka przyczyn tego trendu: ciągle duży potencjał wzrostu krajowego rynku mediów i telekomunikacji, kierunek rozwoju gospodarki światowej oraz rosnące zapotrzebowanie na innowacje i specjalistyczne usługi internetowe – zarówno w formule B2B, jak i B2C. Sektor TMT jest bardzo szeroki, co przekłada się na dużą różnorodność zawieranych w jego obrębie transakcji. W ubiegłym roku doszło do 17 transakcji zakupu udziałów spółek, których działalność oparta jest na modelu usług internetowych. Niewątpliwie największe znaczenie wśród nich odgrywają przejęcia dotyczące platform e-commerce. Możemy obserwować powstawanie dużych podmiotów o zdywersyfikowanym (zarówno geograficznie, jak i pod względem rodzaju świadczonych usług) modelu działalności. Połączenie polskiego Morele.net oraz litewskiego Pigu jest dobrym przykładem budowania pozycji strategicznej w regionie. Fundusz MCI.TechVentures, który był dotychczas udziałowcem obu podmiotów, objął 50% udziału w nowo powstałym holdingu. Fuzja pozwoli na zyskanie efektów synergii w obszarze logistyki, marketingu oraz wdrożenia rozwiązań technologicznych.

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Ulubione Drukuj

Zobacz również

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Jak definiować i priorytetyzować projekty?

Dzisiejszy świat biznesu prowadzi do paradoksu – to trudność pogodzenia nadmiaru informacji z koniecznością szybkiego podejmowania najlepszych decyzji. Przetrwanie przedsiębiorstwa zależy od umiejętności jego liderów do elastycznego reagowania na wyzwania rynku. W środowisku gwałtownych, turbulentnych zmian oraz konkurencji, lider, który potrafi czerpać informacje z wielu źródeł odniesie największy sukces.

Czytaj więcej

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Dekarbonizacja a konkurencyjność przedsiębiorstw. Jak zmiany klimatu i Europejski Zielony Ład wpływają na oczekiwania wobec przedsiębiorstw?

Emisje gazów cieplarnianych z działalności gospodarczej człowieka są główną przyczyną zmian klimatu i ryzyka z nimi związanego, których materializacja staje się dotkliwa dla przedsiębiorstw. Dodatkowo wprowadzane przez Unię Europejską regulacje prawne, które dążą do ograniczenia śladu węglowego, wymuszają na przedsiębiorstwach, wprowadzenie działań dążących do dekarbonizacji. Niektóre z nich już rozpoczęły działania redukujące emisję gazów cieplarnianych, przez co wyróżniają się swoim działaniem na rynku, budując przewagę konkurencyjną, rozumianą jako unikatową pozycję w sektorze w stosunku do konkurentów1.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.