Współczesny świat stawia przed biznesem sporo wyzwań i sprawdza, które z przedsiębiorstw zdadzą egzamin. Wiele wskazuje na to, że na rynku zostaną te, które odrobią lekcję z czasów pandemii i swoje działania skierują w stronę zrównoważonego rozwoju.

Społeczna rola biznesu w obliczu globalnych wyzwań

Czego uczy nas pandemia?

Każdy z nas na swój sposób zapamięta dziwny rok 2020, w którym długoterminowe plany i strategie zmieniły perspektywę na znacznie krótszą. W chwili oddania tego artykułu w 200 krajach świata jest ponad 1,8 mln zakażonych i ok. 114 tys. ofiar śmiertelnych pandemii koronawirusa. Liczba ofiar COVID-19 już kilkakrotnie przekroczyła roczną liczbę osób ginących w zamachach terrorystycznych na całym globie. Reguły dystansu społecznego i przedłużające się zamknięcie w domach sprawiają, że większość z nas z niecierpliwością wyczekuje dnia, kiedy nasze życie wróci do chociaż względnej normalności. Niektórzy z nas na pewno zastanawiają się, jak za chwilę będzie wyglądało ich (nas wszystkich) życie. Niedługo dowiemy się też, czy zdaliśmy test pracy zdalnej, zdalnego życia i spotkań online. Osobiście – choć mogę być osamotniony w swej opinii – pod pewnymi względami jestem wdzięczny pandemii. Myślę, że może być to dla nas cenny czas, który niesie za sobą refleksję na temat naszego życia. Czy wraz z pandemią przyjdzie nam się zmierzyć z kryzysem globalizacji? Czy nastąpi załamanie bezwiednej konsumpcji? Czy będziemy musieli zmierzyć się z poważnym kryzysem ekonomicznym? Tego jeszcze nie wiemy – czas pokaże. Pewne jest tylko, że powrotu do czasów sprzed pandemii nie ma.

Czego pandemia uczy przedsiębiorców?

Jako liderzy stoimy przed wielką szansą biznesową, a także przed wielkim wyzwaniem społecznym. Podczas załamania gospodarki widać, kto pływał bez poduszki bezpieczeństwa, z pewnością więc kryzys dotknie bardzo wiele firm i wiele osób prywatnych. Życie na kredyt, niekontrolowana konsumpcja i brak środków na czarną godzinę właśnie odbijają nam się czkawką. Te z firm, które borykały się z płynnością jeszcze przed „koronakryzysem”, zapewne nie przetrwają, będziemy więc świadkami dość znaczącej zmiany na rynku, czeka nas wiele bankructw, przejęć, zawieszeń i likwidacji. Koniec rynku pracownika – przynajmniej chwilowy – też staje się faktem, ponownie przeważa szala pracodawców. Oba te zjawiska na pewno nie będą łatwe i bezbolesne, aczkolwiek może są nam właśnie potrzebne, bo skrajności generalnie nie są zdrowe dla nikogo i właśnie obserwujemy trudny powrót do normalności. Część samozatrudnionych przestanie być „własnym szefem” i wróci na rynek pracy. Może być to też koniec nieuczciwych pracodawców, którzy zatrudniali wszystkich na umowy o dzieło, a teraz nie są w stanie zagwarantować swoim, bądź co bądź, pracownikom kontynuacji zatrudnienia/dalszych zleceń. Rynek pracy niedługo chętnie wchłonie takie osoby, prawdopodobnie zapewniając im lepsze warunki bytowe, niż są w stanie wygenerować z własnego biznesu.

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Prawne aspekty obrotu NFT

Prawne aspekty obrotu NFT

NFT – hasło roku 2021, ogromy rynek, który urósł o ponad 20 000%, temat niezliczonych kontrowersji. Czy non-funglible token ma rzeczywistą wartość? Ile jest wart? A może to tylko jedna, wielka bańka spekulacyjna, która po chwilowej modzie z hukiem eksploduje, niwecząc oszczędności graczy na NFT-owych giełdach? Choć wygląda na to, że szczyt zainteresowania NFT z przełomu 2021/2022 r. powoli minął, co przekłada się na pierwsze spadki w sprzedaży tokenów względem wyników z okresu listopad-styczeń, inwestorzy nie czują się zniechęceni – coraz więcej firm decyduje się na zastosowanie NFT w swojej działalności i wzbogacenie swojej oferty o sprzedaż unikatowych tokenów. Czym zatem są NFT i jakie aspekty prawne związane są z ich obrotem i posiadaniem? Choć prawo jeszcze nie dogoniło postępu technologicznego, po kilkunastu miesiącach funkcjonowania rynku tokenów, jesteśmy w stanie przybliżyć nieco informacji o ich istocie.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 82/2022

Kolejne zmiany dla branży e‑commerce (nie tylko) w 2022 roku

Kolejne zmiany dla branży e-commerce (nie tylko) w 2022 roku

Pierwotnie część zmian dotycząca rękojmi oraz dostarczania treści cyfrowych miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2022 roku. Termin ten nie został jednak dochowany. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw mający implementować przepisy dyrektywy cyfrowej i towarowej. Obecnie projekt został skierowany do Sejmu.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.