Finanse i Controlling 68/2020 (march-april)

FiC_68.jpg

Compliance w przedsiębiorstwie

W grudniu 2017 r. światło dzienne ujrzał raport Ponemon Institute, przygotowany na zlecenie Globalscape (The True Cost of Compliance with Data Protection Regulations), który wskazuje, że średni koszt braku zgodności wśród badanych firm wyniósł 14,82 mln dol. (to wzrost o 45% względem 2011 r.). Okazuje się również, że skutki braku zgodności są 2,71 razy wyższe niż koszty jej zapewniania.

Oznacza to, że brak wewnętrznego systemu zarządzania ryzykiem braku zgodności, nie ma żadnego uzasadnienia, a może firmy drogo kosztować – mówimy tu nie tylko o ryzyku sankcji karnych, lecz także znaczących stratach finansowych będących konsekwencją utraty reputacji wśród kontrahentów. Czy zatem compliance jest niezbędny do prawidłowego działania przedsiębiorstwa? O tym przekonają się Państwo podczas lektury artykułu Compliancemust have czy nice to have?

Kiedy wiemy już, dlaczego i do czego potrzebujemy sprawnie działającego systemu compliance, czas na ustanowienie polityki zgodności w przedsiębiorstwie i zapewnienie wewnętrznych procedur zgłaszania nieprawidłowości, w tym ochrony sygnalistów. O tym, jak budować politykę compliance w organizacji, by spełniała swoją funkcję, piszemy w pozostałych artykułach Tematu numeru.

Znaczącą część wydania poświęcamy także tematowi audytu. Odpowiadamy na pytania, kiedy wybrać audyt wewnętrzny, a kiedy zewnętrzny, czy każda firma potrzebuje audytu marketingu i sprzedaży, a także, czego na temat przetwarzania informacji może nauczyć firmy audyt śledczy.

Poza tematami compliance i audytu, w numerze przeczytają Państwo również o tym, czy da się policzyć „jakość” obsługi klienta, co zrobić, gdy system ERP nie wspiera księgowości oraz jak ocenić opłacalność projektów i przeprowadzić w nich kontrolę.

PDF download is available for logged users only. Log in or select best subscription option here.

Log in Order a subscription Buy a printed edition Buy PDF

Articles

no. 68/2020

Obowiązkowa dematerializacja akcji i rejestr akcjonariuszy

DiF_30_3.jpg

Akcje prywatnych spółek akcyjnych i komandytowo--akcyjnych już niebawem będą podlegać obowiązkowej dematerializacji, a dane dotyczące struktury ich akcjonariatu oraz tożsamości akcjonariuszy będą gromadzone w nowo utworzonym rejestrze akcjonariuszy. Dematerializacja akcji obejmie swym zakresem wszystkie akcje, tj. zarówno akcje imienne, akcje na okaziciela, akcje zwykłe, jak i akcje uprzywilejowane....

Read more
no. 68/2020

From Lab to Fab – od badań laboratoryjnych do zastosowania w przemyśle

DiF_30_8.jpg

Współpraca przedsiębiorstw z jednostkami naukowymi może przynosić wiele korzyści zarówno dla jednych, jak i drugich. Inspirowana potrzebami nauki oraz biznesu współpraca w zakresie nowych technologii pozwala na poszukiwanie rozwiązań usprawniających procesy przemysłowe. Jej rezultatem jest podnoszenie efektywności całego procesu – od pomysłu do realizacji – dzięki optymalizacji kosztów badań i eliminacji...

Read more
no. 68/2020

Montaż finansowy w zakresie wykorzystania środków pomocowych

DiF_30_12.jpg

Z budżetem projektów współfinansowanych ze środków pomocowych ściśle wiąże się pojęcie montażu finansowego. Polega on na określeniu źródeł finansowania projektu i ich procentowego udziału w całym przedsięwzięciu. Po rozpisaniu wydatków związanych z zaplanowanym do realizacji projektem na poszczególne źródła finansowania otrzymujemy informację, jaką część wydatków możemy sfinansować ze środków wspólnotowych,...

Read more
no. 68/2020

Ocena opłacalności projektów

MC_68_42.jpg

Chcąc ocenić opłacalność projektów inwestycyjnych w przedsiębiorstwach, trzeba przyjąć właściwą metodologię, a także określić zasady wyznaczania mierników służących ocenie efektywności inwestycji. Tylko wówczas możemy przystąpić do właściwej oceny i uzyskać interesujące nas dane. W artykule omawiamy te zagadnienia na przykładzie przedsiębiorstwa z branży chemicznej, które rozważa wdrożenie projektu...

Read more
no. 68/2020

Part of the solution

MC_68_93.jpg

Recent high-profile company failings around the world have led to recommendations for changes to improve audit quality.

Read more
no. 68/2020

Compliance ‑ must have czy nice to have?

MC_68_4.jpg

Mimo że od lat działające w Polsce międzynarodowe koncerny, instytucje finansowe, firmy farmaceutyczne i znaczący producenci żywności kształtują swoje bezpieczeństwo zgodnie z zasadami compliance, to dopiero od niedawna praktyka ta zaczęła upowszechniać się także w innych branżach. Czy jest to przejaw mody dający przepustkę do grona nowoczesnych przedsiębiorstw? A może rygorystyczne wymogi i oczekiwania...

Read more
no. 68/2020

Polityka compliance w organizacji

MC_68_9.jpg

Jednym z kluczowych wymagań dla nowoczesnej i świadomej organizacji jest zachowanie zgodności (compliance) z zewnętrznym otoczeniem prawnym, a także z normami ustanawianymi wewnątrz organizacji. Otoczenie zewnętrzne obejmuje przepisy prawa powszechnie obowiązującego w kraju siedziby, jak również obowiązujące na terenie państw, w których realizowane są przedsięwzięcia gospodarcze bądź funkcjonują lokalne...

Read more
no. 68/2020

Zgłaszanie nieprawidłowości w przedsiębiorstwie jako sposób przeciwdziałania oszustwom, nadużyciom i korupcji

MC_68_14.jpg

Prowadzenie przedsiębiorstwa nierozerwalnie związane jest z różnymi formami ryzyka. Przede wszystkim mowa tutaj o ryzyku gospodarczym, ale warto wskazać także na ryzyko sankcji prawnych wynikających z niedostosowania się do obowiązujących przepisów lub norm wewnętrznych oraz na tzw. ryzyko reputacyjne. Powyższe sprawia, że odpowiedzialne zarządzanie staje się nie tyle pożądane z biznesowego punktu...

Read more
no. 68/2020

Ochrona prawna sygnalistów

MC_68_18.jpg

Sygnalista (z angielska zwany whistleblower, czyli „dmuchający w gwizdek”) to osoba, która informuje przełożonych lub właściwe organy władzy o nadużyciach w jej środowisku pracy. Nadużycia te mogą przybierać postać naruszenia prawa lub norm etycznych. Sygnalista działa w interesie szerszym niż tylko jego własny, zgłaszając nieprawidłowości, które zagrażają interesowi jego pracodawcy lub interesowi...

Read more
no. 68/2020

Audyt zewnętrzny w czasach globalnej zmiany

MC_68_24.jpg

Budowanie systemu kontroli jakości, modeli controllingowych czy monitoring prawidłowości własnych decyzji to jedne z kluczowych wyzwań, jakie stoją przed nowoczesnym i świadomym menedżerem. Otwartość na krytykę, a także stworzenie środowiska, które będzie wspierało krytyczne myślenie oraz odpowiednie dawanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, są nieocenioną pomocą w osiąganiu ponadprzeciętnych rezultatów....

Read more
no. 68/2020

Audyt wewnętrzny czy zewnętrzny?

MC_68_28.jpg

Główny cel szeroko rozumianego audytu sprowadza się do okresowej kontroli i oceny prawidłowości mechanizmów funkcjonujących w firmie. Jego wyniki, przedstawione w formie raportu, dają potężną dawkę informacji, ale też są istotną determinantą zmian w procesach przedsiębiorstwa. Pozostaje kluczowe pytanie, czy właściwe jest dokonywanie tego typu kontroli w zakresie wewnętrznej działalności przedsiębiorstwa,...

Read more
no. 68/2020

Audyt marketingu i sprzedaży ‑ czy każda firma go potrzebuje?

MC_68_32.jpg

Marketing i sprzedaż to dwa newralgiczne obszary przedsiębiorstwa. To właśnie te funkcje wiążą organizację z jej klientami. Audyt tych procesów ma pozwalać na przeprowadzenie ich obiektywnej, wielowymiarowej oceny oraz wyznaczenie słabych stron strategii marketingowej i sprzedażowej. Jego celem jest również zaproponowanie rekomendacji, które przyczynią się do zwiększenia rentowności sprzedaży czy poprawy...

Read more
no. 68/2020

Przetwarzanie informacji w audycie śledczym

MC_68_38.jpg

Przestępczość gospodarcza i jej różnorodne formy niezależnie od obowiązujących systemów ekonomicznych w sposób pośredni bądź bezpośredni wpływały negatywnie na stabilność rynków finansowych każdego kraju. Nowe metody przestępczej działalności zaskakują nie tylko organy ścigania i wymiar sprawiedliwości, ale przede wszystkim przedsiębiorców nieprzygotowanych na zagrożenia wynikające z oszustw czy nadużyć....

Read more
no. 68/2020

Efektywność obsługi klienta ‑ czy da się policzyć "jakość"?

MC_68_67.jpg

Konkurencja na zdrowo funkcjonującym rynku prowadzi do bezpośredniej konfrontacji rywalizujących ze sobą podmiotów. I to zdecydowanie prędzej niż później. Rynek pozwalający klientowi dokonywać swobodnego i niczym nieskrępowanego wyboru świadczy zaś o dojrzałości działających mechanizmów sprzedażowych i zakupowych. W takich warunkach nowe bodźce, których używa się do przekonania go do wyboru naszych...

Read more
no. 68/2020

Kontrola w projekcie ‑ zakres, metody, cele

MC_68_72.jpg

Kontrola w projekcie może budzić pewne obawy. Często jest ona uruchamiana, gdy pojawiają się jakieś odchylenia, a jej celem jest poszukiwanie winnych. Nie musi tak jednak być. Odpowiednio wcześnie zaplanowana, pozwala identyfikować zakłócenia, zanim wpłyną one na projekt i realizowane w nim zadania.

Read more
Open access Promotional no. 68/2020

Sprzedaz‑24.pl ‑ 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Sprzedaz-24.pl to jeden z ważniejszych adresów w polskim Internecie dla pracowników działów sprzedaży, zarówno tych, którzy pracują w branży B2B, jak i B2C. To pierwsza w Polsce w pełni profesjonalna platforma zawierająca bibliotekę wiedzy niezbędną w pracy m.in. menedżerów sprzedaży i handlowców. Bez wątpienia jest to również najbogatszy zbiór artykułów, szkoleń i opracowań wspierających ich rozwój...

Read more
no. 68/2020

Kiedy system ERP nie wspiera księgowości

MC_68_76.jpg

Przestarzałe systemy, odgórnie narzucone rozwiązania i ciągłe odmowy, gdy zespół wnosi o wprowadzenie zmian. Tak wygląda codzienność w lokalnych działach rachunkowości i finansów wielu międzynarodowych firm. W nieustannym wyścigu o maksymalizowanie wydajności i minimalizowanie kosztów księgowość znajduje się poza torem, nigdy nie mogąc doprosić się o traktowanie na równi z działami sprzedaży czy produkcji....

Read more
no. 68/2020

Trendy na rynku pracy finansistów

MC_68_82.jpg

Dynamiczna sytuacja i zmiany zachodzące na rynku pracy skutkują pojawianiem się nowych i coraz bardziej wyspecjalizowanych stanowisk w zakresie finansów i księgowości. Spowodowane jest to zarówno intensywnym rozwojem biznesu w różnych branżach, napływem inwestycji, jak również powstawaniem nowych sektorów, jak choćby fintech. Trendy rynkowe sprawiają jednocześnie, że pracodawcy muszą stawić czoła nowym...

Read more
no. 68/2020

VUCA: przywództwo i biznes w ciekawych czasach

MC_68_87.jpg

Stare chińskie przysłowie mówi – „Obyś żył w ciekawych czasach”. Nie funkcjonowało jednak jako pozdrowienie, ale jako przekleństwo zapowiadające konsekwencje, jakie niesie ze sobą niepewny i zmienny świat. Możemy śmiało stwierdzić, że żyjemy w ciekawych czasach. Co sprawia, że dzisiejsze otoczenie biznesowe tak szybko się zmienia? Czy można przygotować organizację na każdą niewiadomą? Jak zmienia się...

Read more
Open access On-line only no. 68/2020

Covid‑19 i widoki na przyszłość biznesu [komentarz]

Michał Guzek.jpg

Od 20 marca br. w Polsce obowiązuje stan epidemii. Jednocześnie obostrzone zostały zasady dotyczące kwarantanny, wzrosły kary za jej nieprzestrzeganie. Dzieci nie wrócą do szkół przed świętami. Covid-19 zmienił nasze życie prywatne. Trudno jednak nie zauważyć, jak diametralnie wpłynął także na krajobraz biznesu. Jak Covid-19 wpływa na przedsiębiorców i jaką lekcję powinniśmy wynieść z pandemii?

Read more

Advertisement