Finanse i Controlling 1/2009 (grudzień)

Finanse i Controlling nr 1/2009 - Restrukturyzacja kosztów. Jak wyjść z kryzysu silniejszym

Restrukturyzacja kosztów. Jak wyjść z kryzysu silniejszym

Czy kulminacyjna fala kryzysu już za nami? Czy dotychczas stosowane w firmach narzędzia finansowe zdały swój egzamin? Czy możliwe jest silne odbicie wzrostu już w 2010 roku i relatywnie szybki wzrost w latach 2011–2012? Zdania specjalistów są podzielone. Głównym ryzykiem dla takiego scenariusza jest możliwość wystąpienia tak zwanego – efektu drugiego dna, tj. „ponowne wyhamowanie wzrostu po ustaniu wpływu bodźców monetarnych i fiskalnych na gospodarkę światową” – twierdzi Ryszard Petru. Dlatego skrupulatnie planując przychody, wydatki czy inwestycje firmy na kolejny rok, należy brać pod uwagę nie tylko zachowania rynku finansowego, który z jednej strony ocenia nasze działania, a z drugiej dyktuje swoje warunki. Liczy się także niejednokrotnie umiejętność przewidywania oraz wyciągania właściwych wniosków, również z dotychczas podjętych błędnych decyzji. Powstaje zatem pytanie, jak zabezpieczyć się przed niespodziankami, które w najbliższym roku mogą wywrócić wyniki firmy do góry nogami.

Z prawdziwą przyjemnością przekazuję w Państwa ręce pierwszy numer miesięcznika „Controlling, wiedza i narzędzia praktyczne”, w którym bierzemy pod uwagę złożoność tych powiązań, mnogość dostępnych na rynku narzędzi finansowych i controllingowych, ilość dylematów i zadań, z jakimi musi się zmierzyć dyrektor finansowy, główny księgowy czy specjalista ds. controllingu.

Specjalnie dla Państwa o komentarz poprosiliśmy wybitnych specjalistów: Ryszarda Petru, Głównego Ekonomistę BRE Banku, Dyrektora ds. Strategii i Nadzoru Właścicielskiego oraz Tadeusza Kozaczyńkiego, Dyrektora Finansowego Roku 2008. Jestem przekonana, że dostęp do fachowej wiedzy, kalkulacji oraz sprawdzonych taktyk stosowania narzędzi controllingowych, popartych doświadczeniem dyrektorów finansowych największych polskich firm, będą dla Państwa nieocenionym wsparciem tak w obliczu niestabilnej koniunktury, jak i boomu gospodarczego.

Pobranie wydania w formie pliku PDF możliwe dla zalogowanych użytkowników serwisu. Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup PDF

Artykuły

nr 1/2009

Analiza kosztów działań ‑ jak zidentyfikować koszty, które najbardziej wpływają na wynik finansowy firmy

Przedsiębiorstwo nazywane jest doskonałym wynalazkiem do tworzenia kosztów. Im więcej pracy i wyższy wysiłek w firmie, tym wyższe koszty jej działalności.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Mądrze przeprowadzona redukcja kosztów ‑ jak wyjść z kryzysu silniejszym

Obecny kryzys oraz tempo jego rozwoju zaskoczyły wiele firm. Mimo że długoterminowe trendy i przewidywania wskazują na wzrost światowej gospodarki w ciągu kolejnych pięciu lat, wielu managerów nie ufa jednak średnio - i długoterminowym prognozom. Próby przewidywania wielkości sprzedaży i zysków nawet na 2009 rok wydają się być jak łowienie ryb w mętnej wodzie.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Zmiany w podatku VAT od 2010 roku

Początek każdego roku przynosi przedsiębiorcom liczne zmiany w przepisach podatkowych. Nie inaczej jest i tym razem. Dnia 1 stycznia 2010 roku wchodzi w życie m.in. kolejna nowelizacja ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług , która wprowadza kilka istotnych zmian do regulacji tego podatku

Czytaj więcej
nr 1/2009

Centra usług wspólnych, jako źródło redukcji kosztów

Kryzys finansowy, który rozpoczął się na rynku kredytów hipotecznych w USA w drugiej połowie 2007 r., a następnie przeistoczył się w globalny kryzys gospodarczy, doprowadził do tego, że przedsiębiorstwa w wyniku obniżenia globalnego popytu poszukują możliwości podniesienia efektywności oraz redukcji kosztów stałych. Jedną z metod osiągania długookresowych oszczędności są centra...

Czytaj więcej
nr 1/2009

Fuzje i przejęcia ‑ kiedy i jak z firmy polskiej stać się firmą międzynarodową

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej - istotnie wzrosła wartość inwestycji bezpośrednich polskich przedsiębiorstw za granicą. Kilka lat później - entuzjazm związany z otwarciem europejskich rynków opadł.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Błąd przeinwestowania. Jak wykorzystywać wiedzę o optymalnym budżecie inwestycyjnym

Zazwyczaj panuje przeświadczenie, że każda inwestycja o dodatniej zaktualizowanej wartości netto która równocześnie charakteryzuje się wewnętrzną stopą zwrotu IRR, przewyższającą cenę pieniądza zainwestowanego w firmie, wyrażoną przez stopę kosztu kapitału CC jest warta realizacji. Byłoby tak, gdyby nie zasada, mówiąca że: „dobre jest wrogiem najlepszego”.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Firma kontra ryzyko walutowe: Zabezpieczenie firmy przed ryzykiem w 2010 r.

Światowy rynek finansowy stał się coraz mniej przewidywalny i bardziej skomplikowany. Najgorsze jest jednak to, że takie zachowanie rynku finansowego w najbliższych latach będzie regułą. 

Czytaj więcej
nr 1/2009

Jak zmniejszyć ryzyko braku płynności. Wykorzystanie budżetowania środków pieniężnych w przewidywaniu poziomu płynności

Utrzymanie odpowiedniego poziomu środków pieniężnych wymaga nie tylko bieżącego monitorowania aktualnie posiadanych aktywów bieżących i wkrótce wymaganych zobowiązań, ale też tych których należy się spodziewać w przyszłości. 

Czytaj więcej
nr 1/2009

Problemy elastyczności NPV

Prowadzenie działalności gospodarczej zarówno z poziomu zarządzającego korporacją, jak i jednoosobowej firmy wiąże się nierozerwalnie z podejmowaniem decyzji. Każdy proces decyzyjny to podejmowanie ryzyka wynikającego ze swoistego kompromisu między oczekiwanymi rezultatami, czasem realizacji i dostępnością zasobów niezbędnych do wdrożenia decyzji w życie.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Wykorzystanie funkcji finansowych arkusza Microsoft Excel w pracy finansisty

Excel umożliwia wykorzystanie aż 53 funkcji finansowych. W cyklu artykułów omówione zostaną formuły przydatne w codziennej pracy finansisty. 

Czytaj więcej
nr 1/2009

Grzechy i sukcesy planowania Cash Flow

Ostatni kwartał roku to w większości firm okres wzmożonej pracy departamentów finansowych i księgowych. Jest to czas, kiedy podejmowane są ostatnie decyzje dotyczące zamknięcia roku, trwają przygotowania do audytu. Jest to również ten moment, w którym z dużym prawdopodobieństwem znany jest wynik roku i znane są kroki niezbędne do jego osiągnięcia.

Czytaj więcej
nr 1/2009

Finanse przez duże F

Wywiad z Tadeuszem Kozaczyńskim – Wiceprezesem Zarządu Spółki Trakcja Polska S.A. i Dyrektorem Finansowym Roku 2008 – o ścieżce zawodowej i cechach idealnego dyrektora finansowego, skutecznych metodach redukcji kosztów i ograniczenia ryzyka kursowego w ciężkich dla firmy czasach oraz recepcie na sukces giełdowy.

Czytaj więcej
nr 1/2009

O efekcie „drugiego dna”, decyzje inwestycyjne oraz ryzyko kursowe

Rozmowa z Ryszardem Petru – Głównym Ekonomistą BRE Banku o efekcie „drugiego dna”, decyzjach inwestycyjnych oraz ryzyku kursowym.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Z windykacją jak z reklamą

Zarządzanie należnościami to proces, który przedsiębiorcy wdrażają w swoich firmach od zaledwie kilkunastu lat. Składają się na niego różnego rodzaju techniki i narzędzia, których celem jest minimalizacja skutków nieregulowania długów w terminie. Pomimo, iż obecne metody zarządzania należnościami można z czystym sumieniem określić jako nowoczesne i efektywne, nie wszyscy przedsiębiorcy potrafią je...

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Upadłość firm w Polsce I–IX 2009

Jak wynika z raportu Coface, w ciągu minionych dziewięciu miesięcy upadło około 479 firm, co stanowi wzrost o 56,8% wobec tego samego okresu w roku ubiegłym.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Działalność gospodarcza coraz bezpieczniejsza

W odczuciu przedsiębiorców w ciągu ostatnich 3 miesięcy znacznie wzrosło bezpieczeństwo gospodarcze - wynika z badań sondażowych, przedstawionych przez InfoMonitor Biuro Informacji Gospodarczej SA (Raport BIG).

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Rynek obligacji Catalyst

Od jesieni 2009 r. Giełda Papierów Wartościowych ma drugi rynek obligacji. Catalyst to platforma handlu obligacjami komunalnymi i korporacyjnymi. Według planów ma być największym rynkiem obligacji w Europie Środkowej, który przejmie obrót skoncentrowany obecnie na rynku międzybankowym.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Perspektywy rozwoju rynku funduszy hedge

Napływ inwestycji do funduszy podwyższonego ryzyka spowodował gwałtowny rozwój branży. Jednak kryzys subprime z lat 2007-2008 spowodował załamanie rynku. Trudno spodziewać się sytuacji, w której segment funduszy hedge będzie rozwijał się tak dynamicznie, jak było to w latach 2000-2007.

Czytaj więcej
Tekst otwarty nr 1/2009

Lokata inwestycyjna czy dwuwalutowa?

W bankowości coraz głośniej mówi się o końcu pierwszej fali kryzysu finansowego. Schyłek zeszłego roku oraz początek obecnego to czas walki depozytowej między instytucjami finansowymi. Z kolei drugie półrocze, a zwłaszcza jego ostatnie miesiące to czas odwilży oraz powrót do tradycyjnej działalności bankowej. Banki, które nie musze martwić się o płynność, rozpoczynają...

Czytaj więcej

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.