MS Excel wykorzystujemy do bardzo różnych zastosowań. Jednak czy ktoś nauczył nas zasad i metod takiego postępowania, które gwarantuje otrzymanie rozwiązania dobrej jakości? Zwykle działamy intuicyjnie, na podstawie wcześniejszych doświadczeń oraz tego, co podpatrzyliśmy w szkole czy na kursach. Jednak nie zawsze to, co wiemy i umiemy zrobić w arkuszu jest tym, czego byśmy oczekiwali. Dlatego też w tym artykule zapraszam do poznania kilku spośród wielu zasad Metodyki 4TG.

Metodyka 4TG to zasady oraz metody projektowania i budowy automatycznie działających rozwiązań w MS Excel, które są:

  • zbudowane z prostych narzędzi MS Excel (po to, aby łatwo panować nad rozwiązaniem),
  • czytelne (po to, aby łatwo analizować rozwiązanie),
  • elastyczne (po to, aby można było łatwo modyfikować rozwiązania, szybko dostosowując do zmieniających się potrzeb organizacji),
  • bezpieczne (po to, aby rozwiązanie było stabilne w użytkowaniu).

Metodykę 4TG tworzą również zasady organizacyjne oraz narzędzia standardowe (implementacje rozwiązanych problemów dotyczących rachunkowości zarządzania, ale również informatyki), które ułatwiają projektowanie i budowę automatycznie działających rozwiązań w MS Excel (RPA).

Proste sposoby nie wymagają dużej wiedzy ani opanowania całego MS Excel, ale wymagają znajomości zasad i metod, umiejętności oceny rozwiązań, przestrzegania reguł – wtedy dopiero mamy efekty, czyli dobrze zbudowane rozwiązania, które łatwo użytkować, łatwo i szybko analizować oraz modyfikować. Zasady Metodyki 4TG są podstawą do budowy implantów menedżera – narzędzi, które dzięki możliwości szybkiej modyfikacji umożliwiają dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb informacyjnych w organizacji. Jednocześnie implant menedżera wyposażony w moduły sztucznej inteligencji współpracuje z menedżerami, a nie tylko dostarcza informacje.

Rzecz o odchyleniu

Odchylenie wartościowe = Wartość rzeczywista − Wartość planowana

a skoro

Wartość = Ilość × Cena

to:

Odchylenie wartościowe = Ilość rzeczywista × Cena rzeczywista − Ilość planowana × Cena planowana

Analizując wykres, możemy zwrócić uwagę, że:

Odchylenie z tytułu zmiany ceny = (Cena rzeczywista – Cena planowana) × Ilość planowana;

Odchylenie z tytułu zmiany ilości = (Ilość rzecz. – Ilość plan.) × Cena planowana;

Odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości = (Cena rzeczywista – Cena planowana) × (Ilość rzeczywista – Ilość planowana)

Przyjmijmy, po analizie wykresu, że połowa odchylenia z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości zależy od zmiany ceny, a druga połowa zależy od zmiany ilości. Dlatego:

Odchylenie cenowe = odchylenie z tytułu zmiany ceny + 1/2 × odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości;

Odchylenie ilościowe = odchylenie z tytułu zmiany ilości + 1/2 × odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości

W literaturze możemy spotkać podejście, w którym całość odchylenia z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości jest przyporządkowana do odchylenia cenowego. Przy niskich poziomach odchyleń cenowych i ilościowych błąd w interpretacji nie jest wielki. Problem staje się wyraźniejszy wtedy, gdy poziomy tych odchyleń są duże.

W dalszej części opracowania odchylenie z tytułu zmiany ceny i zmiany ilości będzie przyporządkowane po połowie do odchylenia cenowego i do odchylenia ilościowego.

Full access available for logged users only. Log in or select the best subscription option here..

Log in Order a subscription

Also check

Kiedy system ERP nie wspiera księgowości

MC_68_76.jpg

Przestarzałe systemy, odgórnie narzucone rozwiązania i ciągłe odmowy, gdy zespół wnosi o wprowadzenie zmian. Tak wygląda codzienność w lokalnych działach rachunkowości i finansów wielu międzynarodowych firm. W nieustannym wyścigu o maksymalizowanie wydajności i minimalizowanie kosztów księgowość znajduje się poza torem, nigdy nie mogąc doprosić się o traktowanie na równi z działami sprzedaży czy produkcji.

Read more
Open access Promotional no. 68/2020

Sprzedaz‑24.pl ‑ 100% praktycznej wiedzy na wyciągnięcie ręki

CiRZ_02_4.jpg

Sprzedaz-24.pl to jeden z ważniejszych adresów w polskim Internecie dla pracowników działów sprzedaży, zarówno tych, którzy pracują w branży B2B, jak i B2C. To pierwsza w Polsce w pełni profesjonalna platforma zawierająca bibliotekę wiedzy niezbędną w pracy m.in. menedżerów sprzedaży i handlowców. Bez wątpienia jest to również najbogatszy zbiór artykułów, szkoleń i opracowań wspierających ich rozwój zawodowy na wszystkich jego etapach.

Read more

Zwinne zarządzanie

MC_67_71.jpg

Agile to dziś słowo odmieniane przez wszystkie możliwe przypadki. Mamy agile’owych coachów, konsultantów i trenerów, agile’owe zespoły, firmy, blogi, książki. W Internecie możemy znaleźć wiele definicji agile, które akcentują różne wartości, np. szybkie dostarczanie potencjalnie gotowych do użycia rozwiązań (potentially shippable) czy minimalizowanie kosztów zmiany wymagań. Czasami agile jest nazywane metodologią, którą nie jest. Czym więc jest?

Read more

Current issue

Polecamy

Go to

Partners

Advertisement