Dziś w każdym ogłoszeniu o pracę na stanowisko „zakupowe” (lub pokrewne) jednym z wymogów jest doświadczenie w opracowywaniu, wdrażaniu i kontroli procedur zakupowych na każdym poziomie procesu. Funkcja zaopatrzenia zmieniła się z podstawowego zarządzania zakupami i nadzorowania transakcji w bardziej holistyczny, złożony proces biznesowy, mający duży wpływ na działalność całej firmy. Wspiera on finanse przedsiębiorstwa, decyzje operacyjne, a także ogranicza ryzyko w całym łańcuchu dostaw.

Procedury zakupowe na poziomie strategicznym, operacyjnym i kontrolnym

Proces zakupu w zależności od organizacji może być mniej lub bardziej skomplikowany. Zamówienia strategiczne obejmują całą organizację. Wymagają zaangażowania wszystkich działów i obszarów funkcjonalnych w firmie, angażują ludzi, procesy i technologie. Rolą działu zakupów jest pozyskanie, zakup i dostawa materiałów/towarów i usług w jak najlepszej cenie z możliwym najkrótszym terminem dostawy oraz z długim terminem płatności. Dział zakupów wyznacza ogólny kierunek zakupów zgodny ze strategią biznesową firmy na podstawie opracowanych procedur strategicznych, operacyjnych i kontrolnych. Oznacza to, że na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym muszą istnieć solidne i łatwe do zrozumienia procedury zakupów dla zarządu firmy, bez możliwości popełnienia błędu. Dobrze opracowane procedury mają bezpośredni wpływ na koszty firmy i zabezpieczenie ciągłości łańcucha dostaw.

Procedury są opracowane w celu zapewnienia pomocy kierownictwu przy tworzeniu instrukcji i regulaminów mających na celu usprawnienie kontroli wewnętrznej i zoptymalizowanie procesów przy jednoczesnej ochronie interesów firmy.

Procedura na poziomie strategicznym obejmuje zagadnienia związane z cała firmą i ma zapewnić:

  • poprawny podział obowiązków w obrębie różnych warstw zarządzania,
  • stworzenie przewagi konkurencyjnej poprzez innowacyjny i najlepszy w swojej klasie proces zaopatrzenia,
  • sprostanie lub przewyższenie wymagań klientów,
  • zaangażowanie dostawców we wzajemne korzystne relacje,
  • innowacyjne i oszczędne procesy i systemy,
  • przyciągnięcie, rozwinięcie i utrzymanie silnego zespołu zmotywowanych profesjonalistów,
  • uzyskanie lepszych niż konkurencja cen i znaczenia ze strony dostawców.

Pozostałe 92% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników serwisu.

Jeśli posiadasz aktywną prenumeratę przejdź do LOGOWANIA. Jeśli nie jesteś jeszcze naszym Czytelnikiem wybierz najkorzystniejszy WARIANT PRENUMERATY.

Zaloguj Zamów prenumeratę Kup dostęp do artykułu

Możesz zobaczyć ten artykuł, jak i wiele innych w naszym portalu Controlling 24. Wystarczy, że klikniesz tutaj.

Zobacz również

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Najważniejsze trendy w controllingu w 2024 roku

Rok 2024 przyniósł i przynosić będzie nowe wyzwania w dziedzinie controllingu. Jakie narzędzia, technologie i praktyki będą kluczowe dla efektywnych działań controllingowych? Przewidujemy, że w 2024 roku controlling będzie koncentrować się na poprawie szybkości i transparentności procesów.

Czytaj więcej

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Rozszerzone planowanie i analiza (xP&A) jako kolejny etap ewolucji finansów

Z pewnością każdy specjalista z zakresu finansów słyszał nie raz hasło FP&A, czyli planowanie i analiza finansowa (z ang. Financial Planning & Analysis). Jest to zbiór działań związanych z prognozowaniem, planowaniem, budżetowaniem i analizą, które wspierają główne decyzje biznesowe firmy i ogólną kondycję finansową. W 2020 Gartner po raz pierwszy przedstawił koncepcję xP&A (z ang. Extended Planning and Analysis), czyli rozszerzonego planowania i analizy. Czym jest xP&A? Jakie są kluczowe korzyści wynikające z wdrożenia xP&A? O tym i nie tylko w niniejszym artykule.

Czytaj więcej

Polecamy

Przejdź do

Partnerzy

Reklama

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.